Analys: Här är vinnaren i nya jättealliansen mellan Volkswagen och Ford

Den nya "superalliansen" i bilvärlden är äntligen officiell – Volkswagen och Ford ska gemensamt utveckla nya modeller tillsammans, och kanske mycket mer än så. Här är vår analys av läget och vem som tjänar mest på samarbetet.

Det har aldrig hänt så mycket på så kort tid i bilbranschen som nu. Biltillverkarna vet mycket väl att den som inte hänger med i utvecklingen av elbilar, självkörande bilar och olika typer av tjänster för att ta sig fram utan att äga en egen bil blir frånkörd på nolltid.

Därför är det inte så konstigt att biltillverkarna nu börjar inse att de måste samarbeta. Fiat/Chrysler-chefen Sergio Marchionne var en ivrig förespråkare av samarbetan innan han gick bort – han insåg att biltillverkarna gör samma sak på olika håll och rimligtvis borde kunna samarbeta istället.

Alliansen mellan Ford och Volkswagen går ut på framför allt tre områden: elbilar, självkörande bilar och mobilitetstjänster.

Elbilar: Ford vinner mest på samarbetet

VW har inte legat på latsidan när det gäller elbilsutvecklingen de senaste åren, även om det tyvärr krävdes en enorm utsläppsskandal som kostat miljardbelopp för att sparka igång elektrifieringen. Nu planeras en hel drös elbilar som byggs på gemensamma plattformar.

Största fördelen jämfört med konkurrenterna verkar bli prislappen. Volkswagen ID Neo ska till exempel kosta som en dieseldriven Golf.

När det gäller elbilar är Ford på en helt annan planet. Ford har visserligen börjat smygvisa den första nya elbilen, men de tidigare försöken med Focus Electric var inte mycket att hänga i julgranen och över huvud taget har Volkswagen ett enormt försprång när det gäller elbilar och laddhybrider mot Ford.

Här verkar det alltså i nuläget vara Ford som är vinnaren – Volkswagen kan bidra med väldigt mycket elbilskunskap till Ford.

Självkörande bilar: VW vinner mest på samarbetet

Både VW och Ford har miljardsatsat på teknik för självkörande bilar. Men för Volkswagen har det kanske inte gått riktigt så fort som cheferna hoppats på.

Självkörande bilar har stött på viss patrull i Tyskland eftersom det kan vara krångligare och mer byråkratiskt att testa tekniken på tyska vägar än amerikanska – åtminstone vissa av USA:s stater införde tidigt ordentliga "snabbfiler" runt byråkratin för att biltillverkarna ska kunna satsa på autonom teknik.

USA har också en enorm fördel i form av Silicon Valley, där utveckling av autonoma bilar är en viktig del. Ford har dessutom gjort en stor sak av att deras självkörande bilar också testas i tufft Detroitklimat – inte bara i soliga Kalifornien.

Här är det framför allt Volkswagen som kommer kunna dra nytta av Fords framsteg.

Mobilitetstjänster: Oavgjort

VW har lanserat ett helt nytt varumärke, Moia, som ska ansvara för koncernens mobilitetstjänster. Hos Ford har det varit lite högre tempo. Ford har experimenterat med både bildelning, scooterdelning och cykeldelning. Här borde båda företagen kunna lära av varandra.


Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.