John Eriksson om elbilsomställningen: Laddhybrider kan bli bilbranschens minidisc

Premium Invasionen av elbilar har bara börjat, enligt John Eriksson. Omställningen kommer gå mycket snabbare än många tror.

John Eriksson om elbilsomställningen: Laddhybrider kan bli bilbranschens minidisc
Populär idag – men kanske inte imorgon? Laddhybrider kan snart bli bortglömd teknik, enligt John Eriksson.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


"Politikerna förstår inte hur snabbt omställningen kommer gå." Så säger en representant inom bilbranschen när vi pratar om framtiden och om kommande elbilar.

Kan det verkligen stämma? Ju mer jag funderar på saken, desto mer övertygad blir jag om att han har rätt.

Tillåt mig att måla en bild av vad som är på gång: För det första har bonus/malus snabbt ritat om kartan på bilmarknaden – och det ganska ordentligt. Från att det nya skattesystemet infördes vid halvårsskiftet fram till och med november 2018 har andelen elbilar i registreringsstatistiken gått från 0,8 till 3,6 procent jämfört med samma period förra året.

Ännu större skillnad är det om man tittar på laddhybrider. Där har andelen ökat från 3,8 till 8,8 procent. Utvecklingen kommer naturligtvis fortsätta under 2019.

Att skillnaden inte är ännu större redan nu beror på att varken Volkswagen eller Volvo har tillräckligt många elektrifierade bilar att leverera och de klarar heller inte att bygga i takt med efterfrågan.

För det andra har intåget av elbilar för folket – alltså sådana som dels har tillräckligt lång räckvidd för att vara riktigt användbara och dels går att köpa till rimligt pris – precis bara börjat. Men. Fler är på gång. Väldigt snart.

Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro är bland det hetaste som finns på marknaden just nu. Båda bilarna hade tusentals intresseanmälningar och förhandsbeställningar innan de ens lanserats. De svenska generalagenterna för Hyundai och Kia skulle kunna sälja långt fler exemplar än vad de kommer att kunna lägga vantarna på.

Samtidigt är Audi just nu mitt uppe i att marknadsintroducera sin nya elsuv e-tron och Tesla Model 3 kommer äntligen börja levereras till Sverige om några månader.

Flera timmars kö till elsuven: "Aldrig någonsin varit med om något liknande"

Ett av de sydkoreanska företagen ovan var nyligen med på en elbilsmässa här i Sverige. Representanterna från generalagenten berättade efteråt att de aldrig någonsin varit med om något liknande tidigare. Det var en flera timmar lång kö bara för att få komma fram och prata med företagets produktchef om bilen.

Om man ska tolka det som en indikation på vilken typ av bilar som folk är intresserade av att köpa, kommer många kanske gå direkt från en bensin- eller dieselbil till en elbil. Risken finns att laddhybrider blir en snabbt bortglömd teknik, en bilbranschens minidisc.

Invasionen av helt elektriska bilar är nämligen nära förestående. Det mesta tyder på att 2020 kommer bli året då antalet elbilsmodeller exploderar i stor mängd på marknaden.

• Porsche Taycan kommer att börja levereras då, även om antalet inte lär bli enormt stort.

• Mer intressant är volymmärkena. Volvos helt elektriska bil som bygger på XC40 ska komma mot slutet av 2019 men vi lär inte se någon större mängd av den förrän 2020.

• Och Volkswagen kommer även de släppa nya elbilar samma år, fast på bred front under flera av sina olika varumärken. Inte nog med det, redan år 2020 hoppas de på att ha en produktionsvolym på 100 000 elektrifierade enheter.

Realistiskt, undrar du? Deras kommande kompakta elbil Volkswagen ID Neo ska de sälja till samma pris som en Golf TDI, alltså för under 300 000 kronor. Då börjar det bli riktigt intressant för väldigt många köpare. Speciellt om man kan få ner inköpspriset ytterligare med hjälp av en elbilsbonus.

Lägg till detta det faktum att VW-koncernen – en av de som fajtas om titeln som världens största biltillverkare – säger att de ska plocka fram 27 elbilsmodeller under sitt paraply fram till år 2025. Dessutom har de meddelat att de kommer att sluta utveckla förbränningsmotorer år 2026.

Om man sedan tittar i ett större perspektiv får man inte glömma bort kineserna. En dag ganska snart kommer de kliva in på den europeiska bilmarknaden. När det sker kommer de vara beväpnade med billiga batterielbilar fulladdade med avancerad teknik.

Och den här gången kommer de att klara Euro NCAP:s krocktester galant.

Kina håller i skymundan på att kolonisera delar av Afrika med förtäckta medel för att få tillgång till värdefulla naturtillgångar, bland annat sådana som används för att göra batterier. Tillverkning är inte ett problem. De har kompetensen, egna företag och egna fabriker, samt mängder med billig arbetskraft. Biltillverkare har de som bekant också gott om. Till och med Volvo är ju kinesiskt.

Således finns det mycket som pekar på att omställningen till elbilar kommer gå snabbt, väldigt snabbt. För den stora elbilsproppen verkar kunna lossna på en och samma gång.

Frågan är egentligen om vi är (tillräckligt) förberedda?