”Håller inte med om att kilometerskatt för elbilar är bra”

PREMIUM Varför ska svenska bilister överbeskattas med miljardbelopp?, frågar sig vår chefredaktör – som heller inte tycker att samma kilometerskatt för alla elbilar är en bra idé.
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Förra året beskattades Sveriges fordonsägare med 60 miljarder kronor, enligt branschorganisationen Bil Sweden. 20 miljarder går tillbaka till vägar vilket alltså ger ett överskott (eller om man så vill en överbeskattning) på 40 miljarder kronor.

Hur mycket är det? Det räcker nästan till för att driva landets rättsväsende. Eller om man hellre vill: ett tre gånger så stort vägnät som dagens.

Är den överbeskattningen rimlig, vettig och rättvis?

Om vi betalar 16 kronor för en liter bensin är statens kaka nio kronor och sextio öre – 60 procent. Men vad händer när elbilarna blir fler och fler? Skatten på en kWh elektricitet är bara 45 öre. Kör du en mil med en vanlig elbil har du betalat 90 öre i skatt medan en mil med bensinbil betyder över sju kronor i skatt.


Vilka skulle effekterna bli om landets alla bilar var eldrivna?

• För det första skulle staten tappa runt 40 miljarder i bränsleskatter. Oooops!

• För det andra skulle vi inte behöva skicka iväg runt 20 miljarder till oljeproducerande länder som Ryssland, Norge, Danmark, Nigeria, Saudiarabien och Irak. Det skulle i sin tur betyda att handelsbalansen blev bättre och eftersom pengarna skulle konsumeras i Sverige skulle närmare nio miljarder fastna i skattenätet. (Beräknat på skattetryck på 44 procent.)

• Plussar vi på elskatten från bilarna, som skulle hamna på drygt fem miljarder, betyder det ett totalminus i kassakistan på runt 26 miljarder.

Men det går ju inte, staten måste som bekant ha sitt. En så kallad expertpanel i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet har kommenterat skattebortfallet och kommit fram till att vi måste införa en kilometerskatt inom tio år.

Men jag håller inte med. Varför ska elbilar skattas per kilometer när det inte gäller tåg, bussar, flygplan eller tunnelbanor? Varför ska fritidsbåtar gå fria från skattehöjningar, eller fotbollsplaner som kostar i eluppvärmning, skidliftar, serverhallar eller … 

”Jag har alltid tyckt att energi ska beskattas – ju mer fossilt desto mer”

Är det fenomenet bil som till varje pris ska beskattas eller är det rörligheten? Är privat kommunikation av ondo? Och varför ska straffskatten vara blind för hur mycket energi en bil drar? Ska det vara samma kilometerskatt för en mikroelbil som för en stor fossildriven suv? Ja, så säger expertpanelen.

Jag har alltid tyckt att energi ska beskattas, ju mer fossilt desto mer. Vi behöver alltså höja energiskatten i långsam takt. Vad man sedan väljer att göra med den energi man konsumerar bör vara den enskilda medborgarens val. Det här stimulerar energieffektiva lösningar.

Industrin bör givetvis ha lägre energiskatt, för att skydda arbetstillfällen.

Så till frågan om elektriciteten skulle räcka om alla körde elbil, den dyker upp med jämna mellanrum. Fem miljoner elbilar i landet skulle konsumera runt 12 TWh, vilket är drygt sju procent av landets elproduktion. Samtidigt exporterar vi just nu runt 12 TWh elektricitet.

”Vi ska inte glömma att omställningen till elbilar inte sker över en natt”

Det finns förståsigpåare som anser att vi måste dra ner på just elbilskörningen eftersom den betyder att vi inte kan exportera koldioxidfri el till andra länder i Europa som istället tvingas producera el med smutsigt kol.

Men varför är det just elbilskörningen som är boven i dramat? Den sänker ju den totala energikonsumtionen med över hälften mot en bensinbil. 

Vi ska för övrigt inte glömma att omställningen till elbilar inte är något som sker över en natt. En ny bil lever minst 15 år så våra ”fossilbilar” kommer att vara i majoritet i minst 25 år till. Därför är det viktigt att vi verkligen stimulerar produktionen av biodrivmedel.

Men fram till dess måste vi diskutera vad som ska beskattas och inte falla i slentrianfällan och säga att bilen alltid är problemet. Skulle alla svenska bilar gå på svensk el skulle landets koldioxidutsläpp minska med runt 20 procent eller 11 miljoner ton koldioxid.

Det är inte heller fel.

Annons
Annons
Rulla till toppen