Alrik Söderlind: Sorry, Polestar – ni kan aldrig bli som Tesla

Premium auto motor & sports chefredaktör förstår inte vitsen med nya elprestandamärket.

Alrik Söderlind: Sorry, Polestar – ni kan aldrig bli som Tesla

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Innan rubriken riskerar att kortsluta batterierna hos bil-Sverige vill jag förklara en sak: Jag är helt säker på att Polestar 2 är en riktigt bra elbil, på många vis bättre än Tesla Model 3.

Vad jag också är helt säker på är att Polestar aldrig kan bli Tesla, hur hårt man än försöker. Sorry!

Det räcker inte med att kopiera affärsupplägget. Att bara visa bilarna i minimalistiskt designade Polestar Spaces, ta upp förhandsorder ett år innan leveranserna börjar, endast sälja bilarna online, ha en stor infotainmentskärm mitt på panelen, utlova trådlösa uppdateringar av bilens egenskaper, vara uppkäftiga mot den traditionella bilindustrin, ha pressvisningar på nätet och be alla anställda att klä sig avslappnat.

Polestar är ingen fristående startupprebell utan ett i grunden extremt välartat barn till Volvo. Och det ska man vara stolta över! För utan Volvos trovärdighet skulle väldigt få köpa kinesiskbyggda elbilar med namnet Polestar.

Men nu har Polestar alltså bestämt sig för att flytta hemifrån innan man gått ur skolan, likt ett rikt barn som lever på föräldrarnas "omoraliska förbränningsmotorpengar" samtidigt som man gör uppror genom att visa elbilar med veganklädsel.

De faktiska produktförändringarna är att montera sportigare stötdämpare och finkalibrera styrningen för mer respons. I min värld räcker det inte som grund för ett nytt varumärke.

"I min värld räcker det inte som grund för ett nytt varumärke"

När man sedan berättar att Polestarkunderna inte själva ska åka till Volvoverkstaden eftersom det skulle förstöra varumärkesupplevelsen blir jag rätt trött. Och påståendet att Volvohandlarna kommer bli glada över upplägget eftersom Polestar ger dem mer verkstadsjobb samtidigt som man slipper ta hand om försäljningen av bilarna, ja då undrar jag om vd Thomas Ingenlath verkligen tror på vad han säger.

Eller det här med att designen är för mycket för Volvos traditionella kunder – om den är så omskakande, vore det då inte bra att låta den attrahera nya kundgrupper till Volvo?

Jag träffade Thomas Ingenlath på Genèvesalongen, men han kunde inte riktigt övertyga mig. Vad är det affärsmässigt kloka i att snuva Volvo på ett gäng sportiga elbilar, som verkligen skulle lyfta varumärket och låta Volvo bli "det ledande elbilspremiummärket" som Volvos vd Håkan Samuelsson har utlovat?

Samtidigt skulle Polestarmodellerna sänka Volvos koldioxidsnitt, vilket förmodligen inte skulle vara dåligt ur en ekonomisk vinkel. Nä, nu lägger man miljonbelopp på att stämpla Polestarloggan på delar som är identiska med Volvomodellerna – som att det skulle lura någon. Är det god ekonomi?

Och hur känner alla Volvoanställda? Vad tycker de som jobbat med projektet – som snuvas på konfekten när det är dags för premiär? Är det bra för moralen? Nej, det måste finnas smarta finansiella fördelar som jag inte ser. En separat börsnotering, för att få in mer pengar? Förmodligen har det med Kinamarknaden att göra. Att marknadsföringen kommer att vara för magstark för Volvokunder, det tror jag inte på.

Men tänk om Polestarmärket visar sig vara briljant – det skulle vara underbart, eftersom det skulle vara ytterligare ett fantastiskt kvitto för hur bra Volvos teknik och design står sig.

För att få en helikoptervy bad jag mina journalistkollegor från Auto Best-juryn, som finns i 31 länder i Europa, om deras syn på saken:

"Bra idé, men för långsamt och för få modeller."

"Att bygga upp ett nytt varumärke för enbart elbilar, när de flesta bilarna snart blir elbilar verkar inte rätt."

"Marknadsstrategin stämmer inte, jag tror på en mjukare övergång från förbränningsmotorer till elbilar."

"Hur ska de eldrivna Volvobilarna skilja sig från Polestarbilarna?"

"Mycket smart, kan attrahera helt nya kunder."

"Det kan förminska Volvos varumärke."

"Fel väg."

"Kommer kräva mycket resurser, men över tid kan det vara bra för Geely."

"Att kapa Volvobanden kan få kunderna att tro att det är en Geely."

"Polestar behöver Volvo, så varför?"

"Helt egen teknik och design, bra."

Jag har gärna fel och ser fram emot resan. Att vara smart, välutbildad och rik är ingen dålig start för en rebell!