Alrik Söderlind: När lagstiftningen inte hänger med blir resultatet skit

Premium En ny Volvo får fyrdubblad fordonsskatt vid årsskiftet – trots att den har märkets senaste teknik för att sänka utsläppen. "Att de nya reglerna är tuffare och mer verklighetsnära är givetvis bra, men när lagstiftningen inte hänger med blir resultatet skit", skriver vår chefredaktör.

Alrik Söderlind: När lagstiftningen inte hänger med blir resultatet skit

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Den som går in till sin Volvohandlare och beställer en ny XC60 – med den senaste effektiva avgasreningen, som kan tankas med HVO100 och dessutom har deras nya mildhybridteknik – får en bra present av staten: fyrdubblad fordonsskatt jämfört med en gammal XC60!

Är det rimligt att en så bra bil ska ha en årlig skatt på runt 10 000 kronor? Är siktet istället inställt på en XC60 laddhybrid kapas miljöbilsbonusen med närmare 10 000 kronor jämfört med idag.

Allt handlar givetvis om de nya mätmetoderna för bränsleförbrukning som kallas WLTP. Att de är tuffare och mer verklighetsnära är givetvis bra men när lagstiftningen inte hänger med blir resultatet skit.

Politikerna "tänkte inte på det"

Bonus/malus-systemet infördes den 1 juli i fjol och nu till årsskiftet höjs de officiella förbrukningssiffrorna rejält (runt 20 procent) och därmed skatten. Våra politiker "tänkte inte på det" – men alla visste vad som skulle ske.

För lätta lastbilar blir det rena vansinnet redan i september i år då de får rejält höjd skatt. En vanlig Volkswagen Transporter kan gå från 19 000 till 27 000 kr i årlig skatt – och hur intresserad du än är av energieffektiva bilar finns det inte mycket att välja på bland lätta lastbilar.

Risken är stor att vi får en försäljningstopp i december och bilsäljarstiltje under 2020. En vanlig Golf får skatten höjd med runt 2 000 kronor och en V60 med 3 000 kronor.

Elbilarna vinnare

Vinnarna är elbilar som behåller sin bonus på 60 000, medan laddhybrider alltså tappar attraktionskraft. Förmånsvärdena går självklart upp de med. 

Alla har inte råd med elbilar, det finns inte tillräckligt många att köpa och laddinfrastrukturen är inte utbyggd.

Är detta smart och rättvist? Hur mycket kommer det totala skattetrycket att öka? Vill vi att försäljningen av nya bilar – med modern teknik – ska dyka? Är det bra med import av äldre, törstigare och smutsigare bilar?

Finansdepartementet utreder just nu bonus/malus-frågan och jag hoppas verkligen att höstriksdagen tar ett förnuftigt beslut och justerar nivåerna.

Ministern: "Bilen är nödvändig"

Jag är försiktigt optimistisk att man tar sitt förnuft till fånga och inte låter ett litet parti bestämma allt. Att politiker kan ha sunda bilåsikter visade exempelvis infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) nyligen när han bjöd in ett gäng motorjournalister till ett frukostmöte "för att träffa de som skriver om bilism".

Jag frågade honom om det går ett politikerdrev efter bilismen – ska bilister skämmas, ska man ha flygskam?

"Vi lever i populistiska tider. Visst finns det ett visst drev mot bilar i städer. Men nej, bilen är en nödvändighet för att ta sig till jobb, vänner, och släkt. Det är samhällets ansvar att göra omställningsresan möjlig, det är klart man tar bilen om kollektivtrafiken inte fungerar. Men bilångest, nej det är okej att köra bil. Däremot tror jag att många kommer fundera på hur man flyger. Den stora utmaningen är de tunga transporterna, inte motorintresset, det är viktigt."

• Hur ser du på bränslepriser och elektrifiering?

"Bränslepriserna kommer gå upp men jag tror mer på morötter än piskor och är teknikoptimist. Samhället måste ta ansvaret för infrastrukturen och vi har ett elöverskott och nätet kommer räcka till. Jag är inte orolig. Det viktiga är att alla kan ladda och följa med på resan, det får inte bli en klassfråga. Alla har inte råd med en Tesla."

• Vad gör ni för att stoppa exporten av laddbara bilar?

"Det kommer ganska snart ett förslag."

• Ska vi sluta bygga vägar och flygplatser?

"Nej, transporterna kommer att öka, vi satsar bland annat på elektrifierade vägar, vi ska ligga i teknisk framkant, vara en rullande världsutställning för export av ny teknik."

Så långt låter det bra. Tomas Eneroth säger också att man "ska underlätta styrmedel för att förnya bilparken". 

Det tar jag som ett löfte om en ny bonus/malus-politik.