Alrik Söderlind om elbilsrapporten: "Vinklade fakta"

Premium Många faktorer glömdes bekvämt nog bort i den tyska rapporten, enligt auto motor & sports chefredaktör.

Alrik Söderlind om elbilsrapporten: "Vinklade fakta"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nyheten om att elbilar släpper ut mer koldioxid än dieselbilar svepte fram över världen. En alldeles fantastisk nyhet för alla som tycker det är bra som det är. Det måste betyda att vi kan lugna oss med elbilar. Puh! Elbilsskeptikerna fick nytt bränsle på sin dieselbrasa och i de så kallade sociala medierna länkades det för fullt.

Det som verkligen är fantastiskt är att den tyska rapporten från Ifo Institute fick sådan stor spridning även i Sverige. Jag hörde den på radionyheterna och läste om den i många tidningar. 

Elbilar är smutsiga. I Tyskland.

Men banne mig om någon journalist skrev som det faktiskt var; att det var en debattartikel som stödde sig på tillrättalagda fakta. (Jo, på vår hemsida var vi kritiska, men för övrigt rapporterades det tämligen okritiskt.) De tyska professorerna "glömde bort" att räkna med att även dieselbränsle ger koldioxidutsläpp när det produceras och att även produktionen av dieselbilar behöver energi som ger utsläpp.

För elbilen och elektriciteten räknades detta med.

"Vinklade fakta"

Att elbilen bara beräknades att leva i tio år och att batterierna då skulle vara färdiga för skroten är givetvis väldigt vinklade fakta. Att Tesla har solenergi till sin batterifabrik "glömde" man också bort.

Men visst har de rätt i att elektricitet från koleldade kraftverk är dåligt för klimatet. Den elen är smutsig oavsett om den används för att köra bil, värma hus eller driva fabriker.

De tyska professorerna föreslog inte att alla tyska villaägare borde installera en dieselmotor för att värma och lysa upp sina hus. Varför inte? Självklart för att tanken är befängd, lika dum som tanken att vi krampaktigt ska hålla fast vid förbränningsmotorer, som aldrig kan bli lika rena och energieffektiva som elmotorer. Förbränningsmotorer tankas med bränsle som vi tyvärr inte kan framställa i tillräcklig mängd utan fossil inblandning.

Professorerna från Ifo Institute skjuter alltså på elbilarna, trots att det är kolkraftverken som är problemet. Borde inte nyheten vara att kolkraftverk är dåliga?! Nej, det ger inte oljeindustrin och motortillverkarna mer respittid. Det kan inte få tyska bilköpare att tveka om elbilar.

Många så kallade nyheter har sitt eget syfte som är långt ifrån att tala om hur det är på riktigt. Lobbyister styr mer av vårt samhälle än vad vi tror och bakom finns alltid samma sak, de som tjänar pengar vill tjäna ännu mer pengar. De vill försvara sina inkomster trots att deras varor kanske har passerat bäst före-datum.

"De tyska professorerna förslog inte att alla villaägare ska installera en dieselmotor för uppvärmning och belysning"

Den tyska rapporten pekar på naturgas som ett väldigt bra alternativ – för vilka? Ryska gasexportörer? Professorerna förespråkar också vätgas – som de anser ska utvinnas från vind- och solenergi – inte från kolkraftverk…  Det finns alltså ren el till vätgas men inte till elbilar. Ja, ja.

Vilka som står bakom Ifo Institute framgår inte på deras hemsida men i mina ögon känns rapporten som en partsinlaga mer än en objektiv studie. Och det borde fler journalister ha insett.

Volkswagen släppte rapport

Jag har läst en rapport i samma ämne från Volkswagen och i den räknade man med utsläpp både från tillverkning av diesel, bensin och el – och tillverkningen av olika typer av bilar.

Resultatet från livscykelanalysen blev att bensinbilen är sämst med bred marginal och att elbilen var överlägset bäst räknat på hela EU:s elmix. Däremot kommer även VW:s utredning fram till att elbilar ger lite högre utsläpp än en dieselbil om de körs på tysk elektricitet. Men skillnaden är inte större än att elbilen blir vinnare när den förnyelsebara elen går upp några få procent. Med svensk el släpper tolv elbilar ut lika mycket som en dieselbil.

VW:s studie pekar också på det viktigaste: Framtiden. Redan 2030 räknar man med att koldioxidutsläppen från den europeiska elektriciteten i snitt kommer att ha minskat med cirka 35 procent. Och det kan gå mycket snabbare än så.

Kan vi enas om att ren elektricitet är målet och att alla rapporter ska granskas kritiskt?