Alrik ryter till mot BMW: "Det smakar utpressning"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Servicelampan på min BMW i3 REX indikerade att det var dags för oljebyte. Serviceintervallen är på två år, hur lite man än använder den. Det var också dags för byte av bromsvätska.

När jag ringde för att boka tid ville Bavaria ha 7.500 kronor för kalaset inklusive ett nytt kupéfilter, trots att oljebytet "bara" skulle kosta 2.000 kronor.

Det visade sig att man ville ha över 2.000 kronor för något som heter "fordonskontroll". Det är i princip det som bilprovningen gör. Kontrollera bromsar, ljus, däck, kylmedelnivå, kylvätskenivå, torkare, varningstriangel, tuta och styrkomponenter. Eftersom det är en elbil ingår också kontroll av laddningskabel.

Allt detta är givetvis bra att det görs, men är det värt över 2.000 kronor? 

Nej, är mitt svar, så vid incheckningen avbeställde jag detta.

När bilen väl var servad och klar noterade jag att servicelampan lyste ilsket röd och gick självklart tillbaka och frågade varför man inte släckt den.

Svaret var att "det krävs en fordonskontroll, om man inte hittar på ett eget sätt att släcka lampan". 

För det första borde man informera om att lampan inte släcks och för det andra tycker jag att det är tveksamt att blanda ihop service och allmän bilöversyn. Och varför ska ungefär samma jobb som bilprovningen tar runt 400 kronor för kosta över 2 000 kronor?

Men så är det. Alla BMW-ägare som vill ha sin servicelampa släckt måste alltså betala 2.000 kronor för det. Och för BMW-verkstäderna blir det många sköna miljoner per år.

Bara för årsmodell 2015, som min bil är, betyder 2.000 kronor gånger 18.247 bilar (det antal som registrerades det året) 36 miljoner kronor.

Nja, säger jag, det smakar utpressning. Vad tycker du?

Eftersom Alrik valde bort "Fordonskontrollen" lyser servicelampan ilsket röd, trots att servicen är gjord.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag håller med dig, Alrik!
1273
87