Trots Bensinupproret: "Det är inte synd om oss"

Premium Nästan allt var sämre förr, enligt auto motor & sports chefredaktör.

Trots Bensinupproret: "Det är inte synd om oss"

Bilen är boven. Elektriciteten räcker inte. Stanna hemma i sommar – flyg inte! Elbilstekniken är inte mogen. Bensinen är för dyr. Internet stänger affärer och stadskärnor. Vi har inte råd att ta oss till jobbet. AI kommer att göra oss arbetslösa. Det är synd om oss. Det borde vara som det alltid har varit. Alla är korkade!

Visst är det härligt med alla dessa idiotiska "sanningar" som snurrar omkring i våra hjärnor likt ångvältar. De ger oss stabilitet i tillvaron, och efter ångvälten kommer asfaltsläggaren och inget kan få oss att tänka i nya banor. Vi vet hur det är.

Det här har sin fysiologiska förklaring eftersom hjärnan är väldigt smart och inställd på en sak, att spara på energi. Att tänka nytt är jobbigt och kräver mer energi.

Gör detta experiment. Tänk tanken: "Jag är för tjock."

Hur gick det? Om du inte tillhör de riktigt magras skara utan som jag har lite lagrad reservkraft ovanför bältet gick det nog rätt lätt att tänka tanken.

Tänk sedan: "Min kropp är perfekt." Vilken tanke var lättast att tänka? Vilken krävde mest energi? Vilken var mest sann? För tjock för vad?

Vilka negativa tankar man än har om sig själv blir de lätt sanningar och har du tänkt något 100 000 gånger krävs det en hel del för att byta spår. Men hjärnan kan hitta nya mönster. Man kan välja att se saker ur ett annat perspektiv, se det som är bra, inte jaga fel.

Bilen är en av världens bästa uppfinningar som löser miljarder problem varje dag, och den blir bättre och bättre. Elektriciteten räcker och i framtiden kommer den att finnas i överflöd. Flyget är inte vår tids största klimatbov, det är den fossila energin som inte har bytts ut mot något förnyelsebart. Vi ska inte sluta flyga utan driva utvecklingen framåt. Flyg och upptäck världen, men ta gärna bilen på kortare sträckor – det är mycket mer klimatsmart! 

Bensinen är billig – för 16 kronor för du en magisk vätska som kan förlytta två ton i 100 km/h långt mer än en mil. Säg sedan att det är dyrt! Internet stänger inte affärer och städer. Det är politiker som förbjuder bilar i städer som har gett oss köpcentrum och döende citykärnor. Kanske ska politikerna sänka skatten för små butiker i städer? Nästan allt går att styra åt det håll som önskas. Lösningar kan uppfinnas.

Under de senaste 20 åren har det inte blivit dyrare att åka bil till jobbet om vi utgår från medelsvenssons disponibla inkomst. AI kan betyda att de tristaste jobben görs av datorer och beskattas företagen rätt får vi fler kreativa jobb.

Det är inte synd om oss, svenskarna tillhör världens rikaste procent. Nästan allt var sämre förr. Svält och sjukdomar har motats och utbildningsnivån slår rekord. Till sist: alla är inte korkade, men många har vant sig vid att tänka negativa, självförminskande och ilskna tankar.

Tycker du att tankens kraft är intressant har jag ett bra tips som inspirerat mig till den här texten. Lyssna på Framgångspodden där Alexander Pärleros intervjuar David JP Philips, grymt bra! 

Här på tidningen har vi en fråga som vi upprepar inför varje nummer och varje artikel: "Ökar det läsningen?"

Vad är det mest intressanta med en bil eller ett ämne? Vad vill vi och ni veta? Vad är relevant? Tack vare våra läsarundersökningar vet vi exakt hur många sekunder varje sida i snitt läses och hur många som läste den. Vi vet vilken typ av artiklar som uppskattas mest. Djup information – som exempelvis ekonomiuträkningarna för nya Volvo XC40 – laddhybrid är guld värd. Som specialtidning är det vårt uppdrag att gräva och granska. Informera. 

Vi har också gett oss själva här på tidningen ett uppdrag som vi har formulerat i en kort mening: "För bättre bilism." 

Visst kan det låta diffust och svepande, men för oss innebär det att billivet ska vara njutbart, ekonomiskt, inspirerande, säkert, rent och hållbart. Nöjdare och bättre informerade bilister som är fria att åka vart de vill när de vill det. En ganska lättänkt tanke.