Alrik Söderlind: Volvo vill inte sälja laddbilar

Ingenting kan få mig att tro på att Volvo har prioriterat omställningen till el. Man skryter om 40 års erfarenhet av elbilar, samtidigt som man inte har sålt en enda elbil.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


De första blygsamma leveranserna kommer igång nästa år, åtta år efter det att Tesla började sälja Model S.

Andelen laddhybrider som rullar ut ur Volvos fabriker ligger på blygsamma fem procent – trots att väntetiderna är långa. Av årets cirka 730.000 Volvobilar kommer alltså under 40.000 att bli laddhybrider.

De affärsmässiga kalkylerna går ut på att komma så billigt undan som möjligt. Kommunicera grönt och sälj förbränningsmotorer. Man är helt enkelt miljövänlig om det inte kostar extra – ungefär som de flesta av oss bilköpare.

2015 var Volvo tidigt ute och sålde över 500 V60 laddhybrider i Sverige. 2018 ökade V60-siffran bara till 998 exemplar, och det berodde inte på låg efterfrågan. Man kan inte heller skylla på att underleverantörer inte kunde leverera batterier eller annan teknik, i så fall hade Volvos inköpare medvetet beställt för få.  

"Halverade vinster, sämre miljö och arbetslöshet eller ett rejält teknikskifte? Med offensiva politiker utan PK-sjuka kan det gå..."

Tyvärr är inte Volvo ensamma om den här strategin – att sälja så få laddbara bilar som möjligt samtidigt som man gör allt för att framstå som gröna.

Vilka bevis har jag för denna teori? Det är bara att titta på biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp från de bilar som säljs nya i Europa. Under 2018 ÖKADE de genomsnittliga utsläppen – bränsleförbrukningen – för andra året i rad, med 1,8 procent. För Volvos del ökade utsläppen med hela 5,8 procent. Förklaringen är självklart att man håller på att bli ett suvmärke och suvar konsumerar som bekant mer energi än lågbyggda bilar.

Att dieselbilarna tappar mark till törstigare bensinbilar är också en förklaring. För övrigt har jag hört att Volvo fortsätter att utveckla nya generationer dieselmotorer och det tycker jag att man gör rätt i. Det kommer att behövas riktigt bra dieselmotorer i många år framöver.

Men år 2021 kommer elbilsexplosionen, och det beror inte främst på att batterierna blivit bra och billiga eller på klimatengagemang utan på att industrin hotas av dryga böter om man inte klarar målet. Det är en omställning man inte har råd att missa.

2021 får det genomsnittliga utsläppet från en tillverkare max vara 95 gram/km, vilket kan jämföras med Volvos snittsiffra för 2018 på 130 gram. Man måste alltså sänka utsläppen med 27 procent!

Skulle man misslyckas kan bötessumman för Volvo bli över 80 procent av vinsten eller runt 25.000 kronor per såld bil! För industrin i stort handlar det om 34 miljarder euro vilket enligt analysfirman Jato är närmare halva vinsten! 

Med fler elbilar sticker snittpriserna iväg uppåt och det kan enligt bedömare betyda att bilförsäljningen kan falla med upp emot tio procent vilket i sin tur kan betyda att över 150.000 bilbyggare blir utan jobb.

Men jag är inte orolig. Volvo har redan sagt att laddhybrid-andelen ska upp till 25 procent. De nya mildhybridmotorerna kommer därtill sänka förbrukningen några procent. Lägg till runt 30.000 sålda elbilar så ger mina uträkningar att Volvo klarar 95-gramsmålet med marginal! 

Men för att det ska bli verklighet måste politiker i Europa hjälpa till med lägre beskattning av elektrifierade bilar samt utbyggd laddinfrastruktur. En plan för ökad produktion av hållbar el och ett kraftigare elnät ingår också i paketet som måste till. Här finns potential till massvis med nya jobb och hållbar tillväxt, men då behöver vi offensiva politiker och inte klimatskrämda pk-partier.

Bilindustrin i stort gör bara det man snabbast tjänar mest pengar på – glöm det genuina miljöengagemanget. Därför behövs tuffa utmaningar.

Samtidigt är det bara industrin som kan lösa vår tids problem med miljö och klimat. Det är ny teknik som kommer att göra våra liv ännu bättre – inte bilförbud och höjda skatter.  

Till sist. Det viktigaste bränslet är låg förbrukning.