Peter Ternström: Ferrari har lagt ribban för hela branschen – och den ligger högt

Ferrari SF90 Stradale är spektakulär. 1.000 hk och ett pris som närmar sig åtta miljoner kronor. Ferrari har skapat ett nytt segment och jag ska förklara varför.

Peter Ternström: Ferrari har lagt ribban för hela branschen – och den ligger högt

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Den är självklart röd. Den har 1.000 hästkrafter och gör 0–200 på strax över sex sekunder. Här är allt du behöver veta om sinnessjukt snabba Ferrari SF90 Stradale.

Efter ett år av rykten såg den äntligen ljuset. På eftermiddagen den 31 maj drogs skynket av, inför ett par hundra speciellt inbjudna gäster från hela världen. Ferraris bästa kunder skulle självklart få se bilen först. 

Tekniska data är, minst sagt, spektakulära. Vi kan börja med drivlinan. Bensinmotorn är en V8 på fyra liter med dubbla turboaggregat som lämnar 780 hästkrafter vid 7.500 r/min. Bilen har även tre elektriska motorer med totalt 220 hästkrafter. En sitter mellan motorn och den åttaväxlade dubbelkopplingslådan. Två motorer är monterade där fram och driver var sitt framhjul. Detta är alltså den första "riktiga" Ferrarin med 4WD.

Peter Ternström

Med hjälp av diverse datorer och diffar kan kraft skickas individuellt till varje "hörn" av bilen. Detta ger blixtrande prestanda, både rakt fram och när det svänger. 

Tyvärr väger elmotorer och framför allt batterier mycket. Bilen är 100 kg tyngre än lillebror 488 GTB, och kvalar in på strax under 1.600 kg. Torrvikt. Med lite vätskor och drivmedel väger nog bilen närmare 1.700 kg. Inget av detta spelar dock någon roll när du har 1.000 hästkrafter att leka med. 

Bilen går som ett skott. 0–100 klaras av på 2,5 sekunder. 0–200 tar ofattbara 6,7. Toppfarten anges till 340 km/h, men är troligtvis närmare 360. 

Pris? Runt 550.000 euro, alltså sex miljoner kronor, kommer bilen att kosta. Med lite extrautrustning och skatter kan denna siffra snabbt bli åtta miljoner. Priset kom som en chock för många. Man hade förväntat sig en betydligt lägre prisnivå – fyra miljoner, kanske fem. Men inte åtta. 

Det är inte så konstigt att den blir dyr. Ferrari vill begränsa mängden bilar som lämnar fabriken. Samtidigt har de världens starkaste varumärke. De kan sätta vilket pris de vill. Enligt deras matematiska modeller är detta pris just 550.000 euro per styck. Vid denna nivå möts tillgång och efterfrågan på gynnsammast sätt för fabriken. Alltså det pris som maximerar vinsten.

Det kommer inte vara några som helst problem med att bli av med bilarna – produktionen är redan fulltecknad för flera år framöver. 

Ferrari SF90 Stradale är en riktigt häftig bil. Hårresande prestanda och mängder av ny teknik. Somliga är dock inte nöjda. Några tycker inte att bilen ser tillräcklig extrem ut. Att formspråket påminner för mycket om 458/488. Kanske ligger det något i det. Bilarna ser väldigt lika ut. Jag misstänker att de delar bottenplatta och många komponenter under skalet. Även cockpit är väldigt lik 488, även om SF90 har ett helt nytt instrumentkluster.

En sak är säker: Ferrari har precis lagt ribban för hela branschen. Tusen hästar är numera normen. Jag vågar sätta 100.000 euro på att McLaren släpper en 1.000-hästare innan nyår. Jag vågar även sätta pengar på att Ferrari precis skapat ett nytt prissegment. Det kommer att komma flera superbilar i prisklassen 500.000–650.000 euro. 

 

F1-föraren Charles Leclerc drar av skynket på Ferrari SF90 Stradale. Foto: Mike Marsland/Getty Images.

1.000 hk och ett pris som närmar sig åtta miljoner kronor. Ferrari har skapat ett nytt segment och snart kan vi förvänta oss fler modeller i denna exklusiva klass.