"Miljözonerna gör mig förbannad – ett slag i luften"

När idén är viktigare än verkligheten, enligt auto motor & sports chefredaktör.

"Miljözonerna gör mig förbannad – ett slag i luften"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Den 15 januari nästa år blir Hornsgatan i Stockholm landets första gata där det blir förbjudet att köra riktigt gamla dieselbilar.

Det är inget annat än ett slag i luften. Egentligen kan jag inte bry mig mindre om en lag som ingen kommer kontrollera att den efterlevs och som inte kommer få någon effekt. Men det blågröna styret är tydligen stolta och Daniel Helldén förnekar sig inte.

Han verkar på allvar tro att de små barns lungor, hjärnor och hjärtan som han talar om för att rättfärdiga beslutet kommer bli friskare med det här förslaget. 

• För det första: Andelen bilar som berörs av det nya lagförslaget är försvinnande få.

• För det andra: Ska polisen lägga tid på att kontrollera detta? Är det en vettig prioritering?

• För det tredje: det är en gata i Stockholm.

Men det som verkligen är upprörande och som gör mig förbannad är Helldén & Co:s totala flathet att verkligen strida för det som skulle göra stor skillnad, inte bara för små barns kroppar utan även för hela Stockholms koldioxidutsläpp, teknikomställningen och miljön.

Den självklara åtgärden borde vara att använda oss av tekniken för trängselavgifter och differentiera kostnaden för att köra in i staden utifrån miljöklass. Riktigt dyrt för Euro 4-bilar, dyrt om man har Euro 5, samma summa som idag för Euro 6 och billigare för laddhybrider – och självklart billigast för rena elbilar och vätgasbilar.

Då skulle vi över en natt får ett direkt incitament att köra renare bilar.

Men det stora problemet ligger i att skatten kallas "Trängselskatt". Daniel Helldén vill först och främst få ner antalet bilar – inte rena luften. Bilen står ju för individuell transport och därför är den orättvis och bör bekämpas. Att kollektivtrafiken inte har en chans att svälja alla som reser i staden är en annan sak.

Daniel Helldén hänvisar till att en förändring av trängselskatten till en miljöskatt kräver en lagändring och därför är omöjlig. Jag har frågat honom om detta och försynt upplyst om att Miljöpartiet inte är kända för att vara nöjda med alla våra lagar utan gärna stiftar nya. Är lagen inte effektiv och bra bör den förändras – självklart.

Men då fick jag inte något svar. 

Miljözonerna är alltså ett sorgligt spel för galleriet. Kan vi inte få politiker som tar beslut som verkligen gör skillnad och inte bara vill vinna nya röster genom plakatpolitik? 


Uppdatering 14.40: Efter publiceringen av den här krönikan kontaktade Christian Valtersson (MP), pressekreterare på Stadsledningskontoret, mig och informerade om att Daniel Helldén och den grönblå majoriteten ställt sig bakom en miljödifferentierad trängselskatt och bett regeringen om detta.

Äntligen! Jag vet inte hur många år som jag hävdat att detta är den rätta vägen. Förmodligen mer än tio år!

Miljözonerna är fortfarande plakatpolitik utan riktigt värde. Det som kan ge en riktig förändring är ekonomiska incitament att köra renare och energieffektivare bilar.

Socialdemokraternas utspel att Miljözonerna kan skrämma bilister från att köpa dieselbilar – som släpper ut mindre koldioxid – är för övrigt lika dumt som själva miljözonerna. Köper man en ny bil, bensin eller diesel, kommer dessa få samma miljöklass och få samma regler vad gäller miljözoner. Det spelar alltså ingen roll.

Om Socialdemokraterna däremot är rädda för att familjer som bor i Stockholm kommer välja en begagnad bensinbil istället för en begagnad dieselbil är de inte speciellt smarta. Vad som händer på begagnatmarknaden spelar väldigt liten roll för klimatet. Det kan faktiskt vara bra om stockholmare köper bensinbilar medan de som kör mycket på landsvägar väljer dieselbilar. Äldre dieselbilar har oftast sämre avgasrening och de som kör längsta sträckorna bör köra de snålaste bilarna.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker miljözonerna är en bra idé.
23
171