Peder Karlsson: Daniel Helldén stöttar kriminella!

Peder Karlsson: Daniel Helldén stöttar kriminella!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag ska vara ärlig. Jag har lärt mig vem Daniel Helldén är via inbjudningar till olika hatgrupper på Facebook. Den ena gruppen efter den andra ploppar upp där man spyr galla över innerstans trafikproblem, och allt är Daniels fel.

Har ni förresten tänkt på hur lik han är skådisen George Carlin? Ni vet han guden från filmen Bill och Teds galna äventyr? Tror den kom ut 1989. Ja, jag är gammal. Och oerhört ointresserad av politik, jag tänker att det blir som det blir. Jag har bättre saker för mig än att lägga energi på att gnälla om dåliga politiska beslut, det finns det andra som är mycket duktigare på. 

Dessutom tänker jag: Hur mycket makt kan ett trafikborgarråd ha? Han lär väl inte få göra som han vill, karln? De som är runt omkring honom stoppar honom förhoppningsvis innan det går alltför långt? Eller? Har de annat att tänka på? 

Är det han personligen som är ansvarig för att bilvägarna blir mindre och mindre och cykelbanorna större och större? Är det han som är ansvarig för att det finns en miljon sparkcyklar kastade huller om buller i hela Stockholm? Är det han som är ansvarig för att det tar en timme att hitta en parkering varje gång?

Att de smalare gatorna inte kommer hjälpa långsiktigt kan vem som helst förstå. Istället för att bilarna tar sig in i och ut ur stan effektivt, blir de stående. Och släpper ut avgaser.

"Så är det här också. För vet ni vad, Stockholms cyklister är kriminella hela bunten! Okej, kanske inte alla, men alla jag har stött på."

Men mitt problem med Daniel Helldén är ett annat, nämligen att han lägger enorma summor skattemedel på att stötta kriminell verksamhet. Jag har nästan lust att jämföra det med värstingresorna på 90-talet. Kommer ni ihåg dem? När man skickade ungdomsbrottsligar med segelbåt till Karibien. Inte en enda kom hem omvänd. De fick bara en grym semester på skattebetalarnas bekostnad. 

Så är det här också. För vet ni vad, Stockholms cyklister är kriminella hela bunten! Okej, kanske inte alla, men alla jag har stött på. 

Trots fina cykelbanor får jag väja för galna cyklister som hävdar sin rätt mitt i bilvägen VARENDA gång jag kör bil i stan. Trots att de har en två meter bred autostrada att tillgå är det jätteviktigt att köra om långsammare cyklister precis när man känner för det. Då kör de rätt ut i bilfilen utan att titta bakåt. Vid rödljusen måste de tydligen stå 25 i bredd för att kunna köra om varandra, och då måste de också använda bilfilen. Om de nu stannar vid rödljus vill säga, för är man cyklist spelar inte sådant någon roll, då tittar man om det finns en lucka bland bilarna som nu kommer från andra hållet och kör rakt ut. Bilisterna brukar ju bromsa innan det smäller. 

Jag har ALDRIG sett en bilist eller motorcyklist smita förbi alla i kön vid ett rödljus där det är rött, titta om det finns en lucka, köra ut mot rött, upp på cykelvägen en liten stund, och sedan ner på bilvägen igen. Allt för att komma fram så fort som möjligt. Men jag ser cyklister göra det varenda gång jag är i Stockholm. 

Jag har ALDRIG sett en bilist ta en liten sväng in på en cykelväg eller kanske upp på trottoaren lite för att spara en minut i morgonstressen. Men jag har sett tusen cyklister göra det motsatta: upp på cykelvägen, ner på bilvägen, köra mot rött, spärra av vägen för bilisterna, för att sedan fara upp på cykelvägen igen när det passar. 

Jag har ALDRIG sett en bilist köra i 30 km/h över ett övergångsställe där det är rött, för att sedan peka finger åt de som faktiskt får köra eller gå där. Men jag ser cyklister göra det varenda dag. 

Jag har ALDRIG sett en bilist vara så oförsiktig med sitt eget liv som jag ser 100 cyklister vara varje dag. 

Stockholms cyklister är kriminella, de cyklar som dårar. Jag är livrädd varje morgon när jag går ut med hundarna. För att komma till ängen där jag brukar släppa dem går jag nedför en lång backe, och INGEN medelålders småfet mellanchef i cykelbyxor tänker på att barnen (och hundarna) som går där kanske avviker från sin kurs med fem centimeter utan att säga till först, så de cyklar i 50 blås med en halvmeter tillgodo till både barnvagnar och hundar. För att slippa trampa 30 meter när backen planar ut, gissar jag. 

Jag har ALDRIG sett en bilist fara fram i 50 blås på en sådan där gemensam bil- och gågata som finns lite här och var. För bilisten verkar fatta att det är farligt, men det gör uppenbarligen inte cyklisten. Vad händer om en cyklist kör på ett barn i 40 km/h? Barnet skadas förmodligen väldigt allvarligt. Vad händer om en cyklist kör på en av mina hundar? Svullo kanske klarar sig, han är som en tegelsten, men den cyklisten kommer inte må bra, det kan jag garantera. 

Skulle dessa dårar bara sköta sig lite bättre, nöja sig med de enorma cykelmotorvägar de nu har att tillgå tack vare Daniel, och lära sig att rött betyder stopp och grönt betyder kör, skulle även trafiken i övrigt flyta på mycket bättre. Men de är som ett jäkla ungdomsgäng allihop, som ska hävda sitt rätt helt utan konsekvenstänk.

Jag vet inte om det är någon form av hävdelsebehov, men något fel är det. Och Daniel Helldén är deras bästa kompis. Därför gillar jag inte Daniel Helldén. Är det hans fel att det heller inte finns några parkeringsplatser över huvud taget i hela Stockholm längre, då gillar jag honom ännu mindre. I så fall gillar jag honom superlite.

Nej Daniel, sluta stötta de kriminella och se på saker lite nyktert istället för att försöka ta stilpoäng i någon ständig kamp för miljön, när du vet att hälften av åtgärderna du driver igenom kommer att göra saken värre. Det är bara ett spel för gallerierna, och det tror jag att du redan vet.