Alrik: Saabs triumftåg i Kina och världen – störst och bäst

Premium Allt är sant, på sätt och vis, bara lite omkastat. Alriks ledare får dig att tänka efter vad som händer i Kina – och det är på riktigt!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Tänk dig att du är på Shanghais bilsalong, som tyvärr gått ner sig. Över hälften av utställningshallarna gapar tomma och långt ifrån alla bilmärken har ansett det värt pengarna att komma hit. Det är kris i bilvärlden, och då måste pengarna gå till annat än show.

Men du är chef på det svenska statliga bilföretaget Saab som alltför länge levt i skymundan. Du sprudlar av optimism.

I Saabs monter står en helt ny sportbil med hybriddrivlina på 1.400 hästar och en prototyp till en ultralyxig eldriven suv. Det är strax dags för dig att gå upp på scenen och tala om för världen om dina planer för Saab. 

På klingande och stolt svenska berättar du: "Saabs försäljning ökade med 600 procent under fjolåret. Under de kommande fem åren ska Saab lanseras 17 nya modeller."

Alrik Söderlind, chefredaktör

"Hela Sverige slår som en stor och enad näve och kommer i princip att vara omöjligt att stoppa. Det vet du..."

Tanken på om det verkligen är smart att tala på svenska här i Kina flyger snabbt som en svala genom din hjärna men du vet ju att du är här för Sveriges skull, inte för kinesiska journalisters skull och du fortsätter: "På grund av att Sverige har striktare regler för avgasutsläpp och koldioxidutsläpp än många andra länder har vi tvingats ta fram ny teknik, och våra motorer och vår teknik ligger i absolut framkant jämfört med resten av världen." 

Delar av publiken ser frågande ut eftersom väldigt få kineser förstår svenska men ditt team applåderar och de svenska statliga journalisterna antecknar intresserat. Lite extra stolt är du över att ha lyckats anställa en av Kinas mest berömda bildesigners – trots att Saab fortfarande är ett litet och helt okänt bilmärke i Kina. Han ser också mycket glad ut.

Du fortsätter: "Vi ligger självklart också i den tekniska framkanten när det gäller självkörande bilar och uppkoppling, eftersom Sverige är världsledande inom 5G."

Avslutningen av ditt anförande lyder: "Vi kommer att sälja bilar här i Kina inom två år och framtiden för Saab ser väldigt ljus ut. Vår strategi är att fokusera på den yngre generationen, vi är extremt marknadsorienterade och vårt mål är att bli en stor global spelare."

Sedan är det selfiedags, Saabchefer fotograferar sig tillsammans och det känns underbart. Du ser några svenska kollegor från andra svenska bilföretag som också är på plats i Shanghai och till en säger du skämtsamt: "Det här kommer nästan att bli för enkelt!"

Du har samarbeten med flera av världens största och ledande teknikföretag, av vilka flera är svenska och därtill med framstående universitet. Det gör att du känner dig helt trygg med att Saabs tekniska utveckling kommer att, som du skämtsamt brukar säga, "gå med rejält uppskruvat turbotryck!"

Känslan av oövervinnerlighet blir inte mindre av det faktum att fem svenska elbilsbatteriföretag med Northvolt i spetsen redan har lagt under sig nästan hela den kinesiska marknaden. Alla kinesiska biltillverkare måste köpa sina batterier av dessa företag. Det är faktiskt tack vare de svenska batteriföretagen som de kinesiska bilföretagen kommer att lyckas sänka sina koldioxidutsläpp. Häpp! 

Och du kan inte annat än förundras över hur ineffektivt det demokratiska kinesiska systemet med sina svaga politiker verkar fungera. Tack vare att den svenska staten är ägare eller storägare till många företag är kraften i de politiska besluten utan jämförelse effektivast i världen.

Politik och företagsamhet går hand i hand och det finns ingen opposition som kan ifrågasätta eller ta över makten och byta kurs. Den senaste reformen säkerställer därtill att det finns statsanställda inne på de 100 största svenska företagen.

Hela Sverige slår som en stor och enad näve och kommer i princip vara omöjligt att stoppa, det vet du. Visst ger den amerikanska presidenten vissa problem, men det betyder bara att Sverige just nu satsar hårdare på Kina. 

I kväll ska Saabs ledning ut och fira. Ordentligt.

Klargörande: Denna text handlar egentligen om det kinesiska företaget Hongqi och deras uppvisning på Frankfurts bilsalong – inte om Saab i Shanghai. Allt annat är i stort sett sant.