”Nya elbilen – som faktiskt kan bli ÄNNU viktigare än Tesla Model 3”

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Det är inte så många år sedan vi fick höra att det där...
Annons


Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Det är inte så många år sedan vi fick höra att det där med eldrift, det är inget för oss på Volvo. Och det var ingen anonym ingenjör som uttalade sig utan självaste Volvochefen själv, Håkan Samuelsson, som sa att han ”inte tror på rena elbilar”.

Nu, några år senare, är läget ett helt annat. ”Att framtiden är elektrisk tvivlar nog ingen på vid det här laget”, skriver Volvo Cars vd Jon Wakefield i senaste numret av Volvos egen kundtidning.

Tesla har i högre utsträckning än något annat märke fått fler att bli nyfikna på elbilar, även folk som inte är bilnördar utan helt enkelt bara behöver ta sig mellan A och B. Och självklart blev Model 3-lanseringen enormt viktig för Tesla i Sverige – den klättrar ständigt i registreringsstatistiken.

”Volvo har en marknadsandel som andra märken bara kan titta avundsjukt på”

Men topplaceringen bland alla bilmodeller oavsett bränsle är fortfarande inte riktigt inom räckhåll för Model 3. Där dominerar fortfarande Volvo och Volkswagen. Och många av de ”icke-bilnördiga” människor jag träffar ser fortfarande Tesla som lite för nytt, konstigt och nördigt.

Volvo har en marknadsandel som andra märken, och konkurrenter i andra länder, bara kan titta avundsjukt på. Rent statistiskt är var femte bil du möter på vägarna en Volvo och marknadsandelen förra året låg på nästan 20 procent.

Så vad händer när Volvo till slut lanserar sin första helt eldrivna bil (vid sidan av pilotprojektet C30 Electric)? Jo, plötsligt får ännu fler ”vanliga” svenska bilköpare upp ögonen för elbilar. 

”Volkswagen ID får ursäkta – det blir Volvo som bjuder på den viktigaste elbilsnyheten i Sverige i år”

Efter lanseringen av XC40 som laddhybrid, som går loss på nästan en halv miljon kronor, har jag mina reservationer när det gäller Volvos nya elbil. Den kan mycket väl bli dyr, det finns inget eget rikstäckande snabbladdningsnätverk som hos Tesla (Volvo är inte ens med i Ionity-samarbetet) och det finns fortfarande frågetecken kring hur många elbilar Volvo verkligen kan leverera med tanke på hur leveranserna av laddhybriderna gått.

Men det viktiga är att folk får upp ögonen för elbilar. Om de sedan väljer en Kia eller Volkswagen eller Peugeot istället spelar mindre roll totalt sett – Volkswagen ID får ursäkta, men det blir förmodligen folkhemsmärket nummer ett som bjuder på nyheten som betyder mest för elbilsomställningen i år.

Tänk om Volvos elbil kommit fem år tidigare…!

 
Annons
Annons
Rulla till toppen