150.000 i skatt för Volvo V90: "Förbränningsmotorns sista kamp"

Premium På tre år har den som köper en ny Volvo V90 lagt 150.000 kronor enbart i skatt. Är det rimligt?

150.000 i skatt för Volvo V90: "Förbränningsmotorns sista kamp"
En vanlig Volvo V90 D4 kommer kosta sammanlagt 150.000 kronor att skatta de första tre åren efter årsskiftet.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det är konstigt det här med pengar. Å ena sidan kan 15.000 kronor kännas helt okej om man exempelvis vill ha snyggare fälgar på sin nya Volvo V90. Å andra sidan kommer en höjd skatt som innebär 15.000 kronor ytterligare på en ny V90 förändra hela Sveriges bilmarknad, vilka bilar vi köper. 

Mentalt är det svårt att förstå, men det vi just nu bevittnar är förbränningsmotorns sista kamp. Vid detta årsskifte kommer skatten på en normal bil ha gått upp med i genomsnitt 500 procent på ett och ett halvt år. Nu talar vi inte om törstiga lyxbilar utan om just en Volvo V90 D4.

Hur många privatpersoner vill lägga 30.000 kronor på vägtrafikskatten under tre år? Det ger en kostnad på fem kronor per mil om man kör 2.000 mil om året. Sedan kommer minst lika mycket i bränsleskatt, för att inte tala om momsen på själva bilen. Lägg samman allt detta och på tre år har nybilsköparen lagt närmare 150.000 i enbart skatt på en V90. Det är ungefär halva summan som Volvo vill ha för bilen.

"I januari kommer var fjärde nysåld bil vara laddbar. Betyder det kris för landets bilhandlare?"

Bonusen på en elbil är 60.000 och med den ökade skatten på en V90 blir den verkliga skatteskillnaden mellan en elbil och en Volvo V90 alltså 90.000 kronor.

Tjänstebilisterna har redan flera tusenlappar i månaden att spara på en elbil och efter årsskiftet kan förmånskostnaden för en vanlig bil med förbränningsmotor öka med 2.500 kronor per månad! Även företagen räknar hem elbilskalkylen.

Elektrifieringen tar alltså fart med en hastighet som få förstått. Och det här är bara början. Om ett år kommer jag förmodligen skriva en krönika där jag upprepar dagens budskap, men med ännu större skärpa. Vill du köpa en ny bil med förbränningsmotor, utan att skatta bort en mindre förmögenhet – din tid är nu! Snart blir det svindyrt. Bonus/malus kommer nämligen skärpas ytterligare vid årsskiftet 2021.

Men i närtid kommer detta att hända:

1. Fram till årsskiftet får vi en säljrusch vad gäller nya bilar. För konsumenterna gäller det att slå till nu för att slippa den höjda skatten. För bilföretagen gäller det att maximera sin försäljning av förbränningsmotorbilar, som ger större inkomster än elbilarna. 

2. Sedan följer en tvärnit och tuffa tider för landets bilhandlare. Risken är stor för stiltje i nybilshandeln, speciellt för de handlare som inte har något elektrifierat att erbjuda. Samtidigt lär man tvingas rea ut nya bilar som ställts på – efter årsskiftet finns en klar chans att pruta på bilar där garantin har börjat ticka. 

3. Ökad import av törstiga begagnade bilar. Eftersom malusskatten bara gäller under bilens tre första levnadsår blir treåringar attraktiva, vi lär därför se en strid importström av exempelvis stora dieseldrivna suvar.

4. Ökad export av elbilar och laddhybrider. Svag svensk krona och elbilsbonusen betyder att svensksålda laddbara bilar är attraktiva utomlands. I Norge finns kraftiga incitament att köra en begagnad elbil – dessa saknas i Sverige! Tänk vad enkelt det vore att stoppa exporten: Under bilens första sex år borde elbilsbonusen vara återbetalningsskyldig vid export!

5. Jag förutspår därtill att var fjärde nysåld bil under januari kommer ha laddsladd. EU-lagstiftningen säger att tillverkarnas snittbil under 2020–2021 max får släppa ut 95 g/km. En elbil räknas som två sålda bilar. Nu och först nu finns det skäl för biltillverkarna att sälja laddbara bilar. Och vem köper en törstig konventionell bil i januari?!

Ska vi vara upprörda eller tycker vi att det är bra att omställningen tar fart? De flesta av oss gör nästan vad som helst för att slippa betala mer skatt, speciellt om den känns idiotisk. En ny bil är ju snålare, renare och säkrare än en äldre bil. Samtidigt säger en undersökning att genomsnittsbilisten lägger runt 30.000 kronor på extrautrustning.

Så mitt råd är, köp en elbil eller se förbränningsmotorn som lyxig extrautrustning! 

Och till sist: Är elbilar ett realistiskt alternativ? Fråga norrmännen, där går över hälften av alla nya bilar på el. Det vi behöver är fler laddplatser!