Volvos besked: Nya elbilen får dragkrok

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Volvo har precis visat upp nya elbilen XC40 Recharge. Först ut är P8-versionen,...
Annons

Volvos besked: Nya elbilen får dragkrok

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Volvo har precis visat upp nya elbilen XC40 Recharge. Först ut är P8-versionen, där P förmodligen står för ”Pure” – Volvospråk för helt eldriven – och där siffran 8 innebär att modellen ska ha samma prestandanivå som laddhybriderna som heter T8.

Här är sex intressanta detaljer de flesta nog missade när Volvo presenterade elbilen.

Ja, den får dragkrok

Vi kan börja med det viktigaste för många svenska köpare: Volvos elbil får dragkrok (gissningsvis som tillval) och den får dra 1.500 kilo. Det är mer än många andra elbilar.

Lite mindre servicebehov – kanske

Elbilar kräver mindre service än bilar med förbränningsmotorer, men det hindrar inte de flesta biltillverkare från att ändå kräva att ägaren kommer in för service med jämna mellanrum.

Enligt Volvo ska elmotorerna i XC40 Recharge vara helt underhållsfria och även generellt när det gäller alla andra komponenter ska bilen behöva mindre service. Men Volvo vill inte skriva att ägandekostnaderna blir lägre än för andra bilar. Istället står det på Volvos sida att det ”kan betyda mindre löpande kostnader”.

Betalar för elen i laddhybriderna

Här är en detalj som dök upp under kvällen och som har med Volvos laddhybrider att göra, inte elbilen. Volvo ska få laddhybridköparna att köra mer på el genom att betala för elen under det första året, som ett slags återbäring. 

Volvochefen Håkan Samuelsson säger i en intervju med DN att ersättningen rör sig om två kronor per kilowattimme.

Värmepump inte standard?

Är det någon detalj som svenska elbilsköpare ska titta efter vid bilköpet är det värmepumpen. Den kan effektivt värma upp bilen i kallt väder utan att sno för mycket kraft från batteriet. Men i XC40 Recharge verkar det tyvärr bli tillval, åtminstone på vissa marknader. På Volvos sajt står det att köparna ”även kan lägga till en värmepump som sparar värdefull energi”. Förhoppningsvis blir värmepump standard i Sverige.

Var ska vi ladda?

Volvo är inte del av snabbladdningsnätverket Ionity där bland andra BMW, Mercedes och Volkswagen deltar. Volvos elbil kan ändå laddas där, men det hade varit fint om Volvo följde upp löftet som gavs vid en tidigare presentation om att börja bygga ett eget snabbladdningsnätverk.

Namnet känns bekant

Jag såg redan tidigare i veckan att Volvo köpt sökordsannonsering på Google för ”Volvo XC40 Recharged”. Men det trodde jag var namnet på själva kampanjen, inte på bilen. När utvecklingschefen Henrik Green visade upp elbilen på scenen kunde jag tydligt se texten ”Recharge” utskrivet på bilens sida. Vi på elbilssajten Recharge tackar förstås för reklamen!

 
Annons
Annons
Rulla till toppen