"Hallå där Volvo – försöker ni snåla er in i framtiden?"

Premium Här är punkterna auto motor & sports chefredaktör gillar med nya elbilen – och nackdelarna som gör honom tveksam.

"Hallå där Volvo – försöker ni snåla er in i framtiden?"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Så är den äntligen här – Volvos första elbil: XC40 Recharge. Vi tvingas i och för sig vänta till nästa höst innan leveranserna kommer igång, men den är presenterad och det är ett väldigt stort steg för Volvo och faktiskt också för Sverige.

Jag tror den kan förändra Bilsverige lika mycket som bonus/malus!

Men Volvo vill vara "ledande inom elektrifiering" – 2025 ska hälften av alla sålda Volvobilar vara helelektriska, det är ett imponerande mål – och då känns det sådär att Volvo kommer efter Audi, BMW, Mercedes, Jaguar, Porsche och även Honda, Hyundai, Nissan, Kia, Opel, Renault och Volkswagen. För att inte tala om Polestar och Tesla!

Sist bland premiumtillverkarna måste dock inte betyda så mycket om man är bäst. Och Volvo ska visa en ny elbil varje år fram till 2025 vilket betyder att de är med i matchen – livsviktigt för framtiden. 

Det är nästan så att bilindustrin startar om med elektrifieringen, nu finns det mycket att vinna och förlora. Både vad gäller bilförsäljning och image, men också lönsamhet på sikt.

Tyvärr finns det fakta som får mig att tveka på Volvos ambition att bli störst och bäst på elbilar och hur seriöst man tar på det hela. Försöker man snåla sig till framtiden?

De här tre faktauppgifterna är absolut inget Volvo önskar att jag uppmärksammar:

• Räckvidden: Volvo uppger att bilen ska gå 40 mil på en laddning. Med erfarenhet av våra tester av elbilar betyder det runt 35 verkliga mil. Det lär inte imponera hösten 2020. En Tesla Model 3 har redan nu en uppgiven räckvidd på 56 mil.

• Vikten. 2,2 ton är väldigt mycket för en liten eldriven suv, och det påverkar energiförbrukning och räckvidd negativt. Volvo har absolut inte jobbat med dyra lättviktsmaterial. En Tesla Model 3 väger runt 1.850 kg. Porsches stora elbil Taycan är bara lite tyngre än Volvon.

• Priset. 700.000 kronor är häftigt för en liten suv. Du kan få en ny Volvo XC90 för samma summa, eller spara 250.000 kronor om du kan tänka dig att köra Kia e-Niro, som går 15 mil längre på varje laddning. 

Men det här är kanske ännu värre läsning för dig som är sugen på XC40 Recharge:  

Som långfärdsbil är XC40 Recharge dålig. Jämfört med Teslas kommande suv Model Y tvingas Volvoföraren (med familj?) sitta och vänta på laddning i över fem timmar om de ska köra mellan Haparanda och Ystad, enligt sajten A better route planner. Teslaekipaget behöver bara ladda i en timme och 48 minuter.

En mer relevant resa är kanske Göteborg–Stockholm och då fastnar Volvon 53 minuter vid laddstolpen medan Teslan är klar på 27 minuter.

Förklaringen till Volvons långa laddtider är hög förbrukning, inte så stort batteri, långsammare snabbladdning och ett sämre utbyggt laddnätverk. Alla större Volvosäljare borde ha en snabbladdningsstation!

Men mina funderingar kring Volvos elbilssatsning är kanske det absolut mest illavarslande för Volvo:

Jag får känslan av att Volvo inte satsat fullt. Det är extremt oroande att Volvo, väldigt sent i projektet, beslutade sig för att uppgradera batteristorleken när de såg Tesla Model 3. Varför gjorde de inte bilen så bra som möjligt redan från början? 

Tänk om Volvo haft lika höga elbilsambitioner som med säkerhet. "Vi ska utan tvekan vara världsledande." Nu nöjer de sig med en "good enough-produkt" med riktigt bra design och fin kvalitetskänsla. Att programvaran kan uppdateras via nätet (likt Tesla) är mycket bra och det nya infotainmentsystemet är modernt.

Men man satsar inte på ledartröjan utan på mittfältet – för att spara pengar, nu när elbilsvolymerna är låga. För XC40 Recharge har aldrig planerats som en volymbil. Men faran är att andra tillverkare blir kända för sina klassledande elbilar och då tappar Volvo inkomster i framtiden.

Det viktigaste med XC40 Recharge är dock symbolvärdet. Nu kommer Svensson på allvar förstå att det är elbilar som gäller – även om Volvo hellre säljer laddhybrider. Men en sådan skulle inte jag köpa, utan hellre invänta en billigare tvåhjulsdriven version. Eller ännu hellre systerbilen Polestar 2!