Helvetesresan med nya Ferrarin – kostade 1,4 miljoner

Har du någonsin känt att du haft maximalt med otur? Sådan otur som bara Gud själv kan ha tilldelat dig, som straff för en oförrätt tidigare i livet? Det är det denna krönika ska handla om.

Helvetesresan med nya Ferrarin – kostade 1,4 miljoner

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Vi ska följa min vän David som köpte en sprillans ny mörkgrå Ferrari 812 Superfast för nästan fyra miljoner. Han hämtade den på förmiddagen. Innan dagen var slut skulle bilen, genom en serie missöden, vara redo för ett rejält verkstadsbesök. 

Är du beredd? För nu kommer det bli dyrt på riktigt. 

David jobbar på en schweizisk bank i Sydostasien. Det går bra för honom, och han får en fin bonus varje år. Denna bonus lägger han på bilar. Bilar som han köper och äger hemma i Italien. Jobba i Singapore och köra bil i Europa. Det är Davids liv. 

Den 15 augusti i år levereras Davids nya pärla, hos Ferrari i Milano. Det är precis mitt i Davids semester. Som han har längtat! I över ett år. Han och hans flickvän har dagen till ära detaljplanerat en road trip till Comosjön.

I Milano är det strålande sol. En perfekt sommardag utan ett moln på himlen. Klockan är strax efter tio på förmiddagen. Bilen täcks av. Sedan kör paret söderut. 

Efter några timmar är de i Bellagio, vid Comosjön. Här stannar de för lunch på Villa Serbelloni. (Bra val!) Efter maten fortsätter resan längs sjön söderut mot Lecce. Det är efter Lecce allt händer. Det som helt ska vända upp och ned på Davids perfekta dag. Välkommen till helvetet. Vad hade du gjort för att förtjäna det här?

Efter Lecce börjar en motorväg, också den söderut. Här öppnar sig himlens portar. Regnet vräker ned. Trafiken på motorvägen går i snigeltempo. Sedan stannar trafiken helt. Hans fina Ferrari är inklämd i mittenfilen. Till höger står en lastbil. Framför och bakom står andra bilar. 

Plötsligt hörs en högljudd duns i taket. Ungefär som om en golfboll slagit i. Denna duns följs av några fler. Sedan en period av avvaktan. Tystnad. Innan tusentals bollar av is ramlar ned från himlen. De slår i de stillastående bilarna på motorvägen med en fruktansvärd kraft. Det blir stora bucklor i tak och motorhuvar. En backspegel krossas. Vissa rutor går sönder. På lastbilen bredvid Davids bil passerar bollarna av is helt obehindrat presenningen på flaket och slår även sönder lasten. Det är armageddon. I Ferrarin skriker David högt i smärta över att hans nya bil massakreras. 

Efter några minuter är hagelstormen över. Lika plötsligt som den började blir det tyst. Kvar är ett lättare regn. En kvart senare börjar trafiken röra på sig. Nu skulle de snart vara framme på hotellet. Tror David, och framför allt hans vettskrämda flickvän. Det ska dock först bli värre. Mycket värre. 

De kör av motorvägen, och är nu på en liten landsväg. Då kommer de till vad de tror är en stor vattenpöl. Utan att fundera kör David rakt igenom. Det visar sig då att vattenpölen är mycket djupare än vad han kunnat föreställa sig. Vägen har svämmats över av det kraftiga regnet. Snart vadar hans nya Ferrari i en halv meter högt vatten. Det läcker in vatten i kupén. Som genom ett mirakel klarar sig dock motorn, och likt James Bond med sin undervattens-Lotus kör de upp ur vattnet på andra sidan. Chockade. Men välbehållna.

De har nu mindre än en kilometer kvar till hotellet, som ligger i Franciacorta. Nu kan väl inget mer gå fel? Jodå, det kan det. Det är fortfarande regnigt. Det blåser rejält. Med bara 50 meter kvar faller ett mindre träd ned över bilen. Det landar på bakrutan och glider sedan med egen kraft över bilens bakre del. Ljudet av bark och grenar mot Ferrarins lack är något från en skräckfilm. 

En minut senare parkerar de framför hotellet. Efter att de checkat in återvänder de ut till bilen. Nu är ovädret borta. På bara ett par minuter, under tiden de tillbringat med att få sin rumsnyckel i receptionen, har vädret ändrat sig diametralt. Inget mer regn eller hagel. Ingen mer vind. Inga mer moln. Nu är det plötsligt blå himmel igen. 

Det var som om Gud själv ville straffa David. Han hade gjort något hemskt och nu var det dags att betala. Notan? Bilen hade 491 (!) bucklor och en trasig bakruta. Men inga större vattenskador.

Totalt gick det på över 135.000 euro att laga. Det tog åtta månader och bilen är numera den enda 812 Superfast i världen som har en, på klassiskt manér, handknackad kaross. Den är i perfekt skick.