Alrik Söderlind: "Elbilar är skit!"

Premium Men chefredaktören förklarar varför det finns massor av skäl att fortsätta att skriva om laddbara bilar.

Alrik Söderlind: "Elbilar är skit!"
Porsche Taycan Turbo S.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nu är det sagt. Äntligen! Elbilar är dyra och har riktigt kass räckvidd. Det är klart att det är så.

Men betyder det att vi inte ska skriva om elbilar? Och betyder det att de är skitbilar? 

Jag får en del telefonsamtal från läsare som är trötta på elbilar. Man längtar tillbaka till tiden då de var patetiska små saker som körde runt på golfbanor, som man kunde skratta åt. Man vill läsa om körglädje och motorljud. Inte om ekonomi och miljö. Säger man.

Senast i går ringde en man på 66 vårar som var förbannad och sade upp prenumerationen eftersom vi skriver så mycket om elbilar. 

"Ni måste skriva som det är! Vem vill sitta stilla och stirra på ingenting när man måste ladda och komma fram mycket senare? Dessutom kommer strömmen inte att räcka till och batterierna är rena miljöbovarna vid tillverkningen.

"Framtiden tillhör diesel­bilarna. Man kan köra 100 mil utan att kliva ur..."

För att inte tala om alla stackars barn som tvingas att plocka kobolt i gruvor – elbilar är miljöförstörare. Det krävs mängder med nya fabriker och det är inte bra för miljön. En massa jobb inom bilindustrin försvinner när allt ska bli elektriskt. Arbetslöshet är livsfarligt för oss alla!

Nej, framtiden tillhör dieselbilarna! Man kan köra 100 mil utan att kliva ur. De är snåla och håller hur länge som helst. Om 30 år kommer de att vara ännu mycket snålare och renare. För övrigt är inte bilarna något miljöproblem, det finns mycket värre saker som exempelvis fabriker – om det nu finns något miljöproblem? Inga personer faller i alla fall ner döda på Hornsgatan i Stockholm. 

Elbilar handlar bara om politik och Greta Thunberg. Men bryr man sig om att vanligt folk inte har råd att köpa elbilar? Bara en sådan sak! Och varför ska elbilar ha låg skatt? Snart har Svensson inte råd att köra sin vanliga bil över huvud taget.

Ni ska skriva om körglädje och bilglädje! Elbilar är inga riktiga bilar. En biltidning ska handla om glädjen med bilar – inte bara om ekonomi och miljö! Det här med elbilar är en fluga som kommer att dö. Folk kommer att förstå."

Det är intressant att det bara är äldre män som ringer och snackar om det här med mig, och att alla enbart talar om miljö, barnarbete, ekonomi, laddmöjligheter, strömförsörjning och så vidare – ingen har lust att tala om körglädje! 

Man vill läsa fakta som säger att elbilar är dåliga. Det är vad man helst av allt vill läsa om. 

Men när jag säger att vi haft flera artiklar om problemen med metaller till batterierna slår de dövörat till. När jag säger att vi exempelvis kritiserat Audi e-trons korta räckvidd eller Nissan Leafs dåliga laddförmåga – då börjar de tala om sina dieselbilar...

Fakta: I fjol var 30 procent av våra testbilar laddbara – mot tio procent av försäljningen. Var det för mycket? I år kommer enligt Bil Sweden nästan var tredje nysåld bil ha en laddsladd – och jag kan tänka mig att närmare hälften av årets testbilar går att ladda. 

Den stora majoriteten av läsarna slukar våra granskande tester av elbilar – det kan vi se i statistiken av Readlyläsandet. Man vill veta vad som är bra och dåligt, hur långt de kommer, hur snabb laddningen är, hur totalekonomin ser ut jämfört med bilar med förbränningsmotorer. Man är intresserade av priset för laddning och av hur många laddställen det finns. Räcker strömmen? Hur stora är utsläppen från batterierna? Man älskar att läsa om lång-resor med elbilar – som bjuder på både himmel och helvete.

Våra tester av underbara sportbilar får inte lika mycket lästid. Vardagsrelevansen är lägre och kvalitetstidningar har delvis gått från att vara drömmarnas värld till en pålitlig källa för information. Den seriösa journalistiken har blivit viktigare i fake news-tider.

I fjol var ordet "elbil" det nionde mest sökta på Readly – det är där läsintresset finns. Men vi kommer att envisas med att testa alla typer av bilar, även riktigt bullriga och törstiga sportbilar – trots att en del elbilsfanatiker blir förbannade!

Mitt löfte till alla läsare, till alla som vill veta mer och vill ha fakta som inte har en agenda, är att vi ska skriva om allt det här som upprör och intresserar. Utan hat, utan förutfattade meningar.