”Flash”: Därför vinner Marcus Indy 500 – eller mästerskapet

Vår nye krönikör Janne "Flash" Nilsson förklarar varför Marcus Ericsson kommer att bli en mästare i Indy.

”Flash”: Därför vinner Marcus Indy 500 – eller mästerskapet

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En fråga som många funderar på är vem av Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson som vinner ett av de två mästerskapen Indycar och Indy 500 först. Ja, jag kallar det två mästerskap även om jag vet att det bara är ett, men Indy 500 är så stort att man kan se det som en seger i sig, jag tror till och med att om du frågar förarna och teamen vilket de helst vinner, väljer de Indy 500. 

Inte många vet att under julen 2005 var det jag, tillsammans med Kenny Bräck, som tog fram affärsidén att hitta finanser och därmed få fram en svensk Formel 1-världsmästare. Jag, Kenny, Eje Elgh och Thomas Berggren på auto motor & sport vaskade fram Marcus som en av många talanger som vi trodde på. 

Från hösten 2006 till hösten 2009 satt jag i telefon med Kenny två till tre timmar per dag. 365 dagar om året. Vi gick igenom starter, kvalvarv, race pace, fysik, mental träning, analyser från testdagar, kval och race. Dag ut och dag in. 

Det var jobbigt, och jag hade inte alltid tid då jag hade köpt STCC, som var på väg att gå åt skogen, sagt upp mig från Volvo, startat eget team med BMW och tagit över Porsche Motorsport Scandinavia, plus skapat ekonomiska förutsättningar och sponsorer för STCC, Porsche Carrera Cup och BMW-teamet, och förhandlat fram avtal med SVT, plus att jag försökte tävla och vinna själv…

Men detta skulle inte handla om mig. 

Nej, anledningen till att jag tror att Marcus kommer att vinna först är att det inte finns NÅGON racerförare som är bättre skolad eller bättre utbildad teoretiskt eller praktiskt i hela världen. Det kanske finns en–två som är lika bra, men inte fler. 

Marcus har också, trots sin ålder, klarat av att ha en lärare runt sig dygnet runt. Han har lyssnat, fått kritik, lyssnat, försökt göra rätt, lyssnat, fått kritik … Och så vidare. 

Kenny är en mästare på detaljer, han missar inget, och han kräver att alla ska ha förstått. Jag brukar skoja om en sak som är sann. När han förklarat vad han vill tio gånger säger han: 

"Har du förstått? Ja! Bra, då tar vi det EN gång till." 

"Så kom ihåg var ni läste det först. Marcus Ericsson vinner Indy 500, som första svensk efter Kenny Bräck, och kanske även mästerskapet."

Inget vet så mycket om sig själv och hur han ska bli bättre, som Marcus. Han har också fått gå både den enkla, men också den svåra vägen. 

Den enkla för att han före F1 har haft bra bilar, bra team och en fluga som Kenny i ansiktet som utvecklar honom och lär honom, han har aldrig behövt tänka på pengar, bara på att bli bättre – inget annat. 

Och den svåra för när han kom till F1 körde han bara skräpbilar med skräpmotorer i skräpteam och han var bara i vägen för andra. 

Går det för långsamt tar man i mer, och då går det ofta ännu långsammare. Men det sista året tycker jag att han körde riktigt bra, och trots att Charles Leclerc kvalade bättre, körde Marcus jämnt och ofta snabbare i själva racet – med en sämre bil.  

Indycar är enklare än F1. Inte enklare att vinna, men att tävla i, och betydligt mer avslappnat. Jag är säker på att Marcus från och med nu kommer att vara en seriös utmanare i serien. Han har rätt ålder, han har farten, han har gått utbildningen och nu har han gjort sitt första år på banorna i serien, plus att han har en bil och ett team som kan vinna. Han är för första gången på många, många år där man ska vara för att kunna ta segrar. 

Så kom ihåg var ni läste det först. Marcus Ericsson vinner Indy 500, som första svensk efter Kenny Bräck, och kanske även mästerskapet. Gör han det 2020? Ja möjligtvis, men det är svårare att säga. Nu håller vi tummarna!

Läs också: Allt inför Indycar 2020 – teknikrace!

Du vet väl om att vi på auto motor & sport är stolt samarbetspartner med den emimenta Indypodden? En podd som är ett måste för dig som följer Indycar – in och prenumerera!