”Flash”: Covid-19 kan bli det som dödar svensk motorsport

Pappa efter pappa investerar hundratals miljoner för att deras söner ska få köra Formel 1-bil.
Annons

”Flash”: Covid-19 kan bli det som dödar svensk motorsport

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Formel 1 kommer alltid att klara sig, det tror och hoppas vi. Men är det så? Williams och de mindre teamen börjar få kris, de hade det jobbigt innan Covid-19 började men virusets framfart stärkte dem inte. Tittar man på hur chanserna var att hitta investerare och stora sponsorer innan Covid-19 lyste de med sin frånvaro i Formel 1. 

Papporna verkar dock ha pengar, för pappa efter pappa investerar hundratals miljoner för att deras söner ska få köra Formel 1-bil. Jag har alltid varit emot detta med söner som blir inköpta av sina pappor i världens största och mest populära motorsport, men jag har slutat bry mig de senaste åren, då jag verkar vara ensam om att tycka att teamen ska ha råd att välja förare utifrån hur snabba och utbildade de är, utan att titta i pappas plånbok först. 

Formel 1 kommer att klara av Covid-19, det tror vi väl alla, men några team kan drabbas så vi ska inte ropa hej än, startfältet kan minska snabbt.

Frågan är mer: Hur kommer svensk motorsport att klara av denna kris? 

Porsche Carrera Cup och TCR är inte längre publiksporter, där engagerade massor betalar för att underhållas. Förarna och teamen hade svårt att ”sälja sin sport” redan innan Covid-19.

Detta är heller inte några elitteam, utan väl skötta division 3-team, som gör sitt bästa för att synas och komma till start. Tv och övriga medier har sedan glansdagarna gått in i en kris och har idag svårt att komma utanför Stockholm för att göra reportage, de har få om ens någon fotograf, eller ens pengar att åka ut till banan. Tv har tappat intresset för sporten då de bästa och snabbaste förarna och bilarna inte längre finns där. Jag hör också att man mer eller mindre har lagt ner jobbet med att hitta partners och sponsorer i i princip alla sporter. Man får helt enkelt inte några svar just nu. 

Styrkan eller något positivt är ändå att man övergett TCR och fått tillbaka namnet STCC som är ett oerhört starkt varumärke, det behöver inte förklaras för någon vad det är och står för. 

Om jag ska summera vad jag tror, är det att detta kan vara slutet för elitmotorsport i Sverige på riktigt, riktigt länge. Buller- och miljödebatter är jobbiga nog för utövarna som det är, men med en ekonomisk kris ihop med ointressanta klasser kan detta vara nådastöten för en väldigt lång tid framåt. Bilimportörerna och fabrikerna har tagit sin hand från att stödja team och förare, inte bara i Sverige utan även i resten av världen.

Kriget i SBF bygger just nu inte heller den positiva energi som behövs för att alla ska dra åt ett håll om man ska klara detta. 

Ska STCC klara av att få tillbaka publiken får de nog börja att åter titta på ett eget reglemente utanför FIA och SBF, en klass som motsvarar vad folk vill se och vad team och förare har råd med. Det går, frågan är om någon kan och om någon orkar hålla ut så många år både arbetsmässigt och ekonomiskt. 

Annons
Annons
Rulla till toppen