Alrik: Bilvärlden blir gul & blå!

Vilken "personlighet" krävs hos bilmärkena för klara sig bra genom coronakris och omställningen till el?

Alrik: Bilvärlden blir gul & blå!
Alrik kategoriserar biltillverkarnas personligheter enligt fyrfärgsmetoden.

Håller bilvärlden på att bli alltmer röd? Nej, jag tänker inte på att Kina är världens mäktigaste bilnation. Inte heller tänker jag på att Geely och Volvo kommer att slås samman till ett aktienoterat företag för att ta upp kampen med bilvärldens största.

Geely har inte enbart Volvo som parhäst utan också Lynk & Co, Polestar, Lotus, Proton, taxibilar i London – samtidigt som man är delägare i Mercedes och Volvo lastbilar... Visst är det lätt att glömma bort att Geely byggde sin första bil 2002. 

Referensen till rött som jag tänker på går till den kvasivetenskapliga teorin om att mänskliga egenskaper kan delas upp i fyra olika färger. 

Rött står för för dominant, expansivt, otåligt och risktagande.

Blått sägs vara dess motsats: försiktigt, tryggt, analytiskt, noggrant samt regelföljande.

Den gröna färgen symboliserar stabilitet, lugn och goda relationer.

Till sist har vi den gula färgen: inspirerande, utåtriktad, empatisk, kreativ och känslig.

Vilken "personlighetstyp" har olika bilmärken och länder?

Toyota och Japan måste vara blåa med några delar grönt. Vädigt mycket analys, tradition och regelföljande. Man kan lita på Toyota och just nu ser vi intressant nog, och kanske lite överranskande, en blå trend svepa över världen. 

Trots att så mycket i reklam och sociala medier handlar om självförverkligande – det gula – tillhör Toyota de bilmärken som har klarat coronakrisen bäst när det gäller bilförsäljning i Europa. I kristider vänder man sig antingen till något tryggt och beprövat eller till det som känns mest spännande och framtid: det röda.

Finns det något bilföretag som är mer "rött" än Tesla – som gasar på utan livlinor och förändrar bilvärlden i ett blixttempo. Företagskulturen verkar inte vara empatisk, men resultat får man!

Kanske kan man säga att elbilsutvecklingen just nu är "röd" – det är där allt fokus ligger, snabb och risktagande förvandling och expansion på väg mot världsherravälde. Intressant nog har Volkswagengruppen gått från att vara ett tämligen "grönblått" företag till något som jag skulle säga mer liknar rödgult.  

VW har varit trygga, lite tröga och mainstream. Man har matat på med en blå precision – allt fler märken och modeller under samma tekniska plattform. 

Men nu pågår en teknisk revolution som man inte verkar ha helt under kontroll, parad med en förändring av vad varumärket står för. Ut med de gamla cheferna och tekniken och in med det nya och moderna som helst av allt ska ha en touch av techföretag – bilbranschen försöker bli en bransch där paketerade erbjudanden med ihopkopplade tjänster förmodas vara grejen, inte själva produkten och bilentusiasmen.

Jag tror dock att vi har en bra bit kvar innan bilvärlden blir lika avproduktifierad som exempelvis flyget eller hyr-elskotrar. Bilen är en del av dig, som kläder eller bostad.  Något som spelar roll.

Bilbranschens förlorare är de svagare varumärkena. Ett attraktivt pris verkar nästan vara en varningssignal, så glöm de "gröna" bilmärkena som vill vara din kompis till en så låg kostnad som möjligt. Renault, Opel, Dacia, Ford, Fiat, Mazda och Honda – är exempel på märken som inte hänger med i utvecklingen och därför tappar relevans.

Samtidigt finns en del av förklaringen till tappet i att de som drabbas hårdast av krisen är de med mindre plånböcker. De rikare fortsätter att konsumera – fina bilar. Porsche går exempelvis som tåget, men det hade man inte gjort utan nya fräscha värderingar där prestanda och elektrifiering går hand i hand.

Att stå för något som uppfattas som bra och modernt blir allt viktigare. Jag läste till exempel att underklädesföretaget Victoria Secret ansökt om konkurs. 

Förmodligen tillhör framtiden den gula falangen med sin blandning av optimism, utveckling, kreativitet och medkänsla. Släng in en rejäl dos blått så blir kvaliteten dessutom hög. 

Den svenska modellen när den är som bäst...