”Flash”: Saknas Flash, Rydell och Bräck i svensk motorsport?

En miljonpublik tittade på, förarlönerna och pengarna rullade, STCC-förarna var "superstars". Vem tar tag i stafettpinnen – kan det hända igen?

”Flash”: Saknas Flash, Rydell och Bräck i svensk motorsport?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


I slutet av nittiotalet bänkade sig över en miljon svenskar för att följa Rickard Rydell och Volvo från England och BTCC. På samma sätt som i STCC älskade fansen bilarna. Volvo 850 och S40. Audi, Nissan, Honda och BMW, alla var där och ville vinna. Rydell och Volvo segrade i BTCC 1998 och folk var stolta.

I slutet av nittiotalet och i början av 2000-talet var STCC den tredje största tv-sporten i Sverige. Över en miljon människor bänkade sig tisdagar kl. 21.30 för att heja, hata och imponeras av tuffa race med snabba och proffsiga förare som gjorde allt för att segra.

Den man hatade eller hejade på var Janne Flash. Man hoppades att Hubbe, Ekblom eller Rustad skulle täppa igen käften på honom. Han hamnade i slagsmål med Roberto Colciago från Italien – som körde en fyrhjulsdriven Audi som förbjöds ute i världen 1996 men fick fortsätta att vinna i STCC till 2002 trots protester från Volvo. Allt detta skapar fortfarande löpsedlar. 

Det var kaos när publiken köade till och från arenorna. Helikoptrar lyfte in och ut VIP-gäster, HM Konungen kom och njöt av racen flera gånger om året, och alla kändisar var där och ville synas. Löpsedlarna och racen diskuterades i lunchrummen på jobben och av hundratals ackrediterade journalister som följde förarnas kamp. Förarlönerna och pengarna rullade, STCC-förarna var "superstars" med fina bilar och bra liv.

Samtidigt körde Kenny Bräck i 400 km/h med fickorna fulla med pengar och segrade i en av världens mest prestigefulla tävlingar – Indy 500, med hundratusentals människor på läktarna och flera miljoner framför tv:n. Han kraschade i direktsändning och chockade en hel nation.

Figurerna Rydell, Flash och Bräck skapade rubriker, underhållning och känslor. Allt förmedlat av tv-personligheten och stuntmannen Johan Thorén på SVT. 

I kölvattnet av detta kom bland annat Mattias Ekström, Thed Björk, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist och teamet Cyan Racing fram.

Men vad hände sedan? 

Bräck kraschade och försvann, Rydell och jag körde andra typer av bilar som inte lät lika bra och gick lika fort, men den största skadan kom nog när man bestämde sig för att sluta direktsända motorsport. BTCC och Rydell försvann.

Bräck började jobba med plånboken och jag blev äldre och startade bolag. Väldigt lite tid gick åt till att förbereda mig för att segra, vilket påverkade hela intresset för STCC, alla hade nämligen ett mål – att köra ifrån Janne Flash. 

Någon borde börja direktsända motorsport igen. Men ta bort supportklasser som Carrera Cup, Thunder Cars och alla andra ointressanta klasser och fokusera på STCC. Klipp, skapa energi, och hitta nya Bräck, Flash och Rydell, även om de inte finns just idag. Ge dem självförtroendet att skoja på presskonferenser, att våga vara bäst, att sticka ut på sitt sätt. 

Vem eller vilka tar tag i stafettpinnen? Finns detta vid horisonten, kan det hända igen...?