Peder Karlsson: Bra service är viktigare än bra pris!

"Så skärpning säger vi till alla bilhandlare som tror att man kan sätta ett lågt pris och sedan skita i kunden när väl pengarna är inne på kontot."
Annons

Peder Karlsson: Bra service är viktigare än bra pris!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Häromdagen var jag hos Audi och hämtade min Q8 som varit inne på en liten åtgärd. Förarbältet hade tvinnat sig av någon anledning och jag lyckades inte lösa det själv så Audi fick ta tag i det. 

Då minns jag hur länge sedan det var jag servade en bil. Normalt blir mina bilar servade i samband med att jag köper dem eller säljer dem, eftersom jag sällan har dem så länge. Då ser man också att det har hänt lite på verkstäderna. Mottagningen tyckte jag var så där, man skulle slå in sitt regnummer på en skärm även fast jag var själv där och det inte fanns någon kö. Kändes lite opersonligt.

Men det balla var när bilen var klar. Då kom ett mejl från Audi med en film där teknikern som åtgärdat problemet gick igenom vad som var gjort och berättade att den var klar att hämtas. Jag tycker det var skitbra. 

Jag tror ibland bilfirmor, och andra verksamheter också såklart, underskattar värdet av bra service, de underskattar hur viktigt det är för att en kund ska vilja komma tillbaka. 

Jag har jätteproblem med bilhandlare som är dåliga på att återkoppla. Många lever nog kvar i drömmen att ”är han riktigt intresserad ringer han eller kommer hit” när det kommer ett mejl med en intressefråga på en bil.

För mig är det inte så, om jag mejlar på en bil och inte får ett snabbt svar, då skiter jag i den bilen som jag annars mycket väl hade kunnat köpa. Jag vet att många av mina vänner tänker likadant. Ska man köpa en bil för (exempelvis) en miljon vill man väl självklart inte känna som att man typ måste be om lov?

Skitsnack om handlare handlar sällan om själva bilarna, utan mycket mer om hur eventuella problem har hanterats. Hanterar man ett problem på ett bra sätt kan man vända något negativt till något positivt och på köpet få en ambassadör för sin verksamhet.

Nu när det trots allt är kristider ökar även människors behov av trygghet. De bilmärken som klarat sig bäst genom krisen är inte franska lågprisbilar som man kanske skulle kunnat tro, nu när folk blir permitterade till höger och vänster. Bäst har Toyota gått, tillsammans med Porsche och några till. Sämst har det gått för Renault, Dacia, Mazda, Opel… ja, ni ser mönstret. 

Man vill ha trygghet, och trygghet är såklart ett bra varumärke, men också utan tvekan bra service. 

Så skärpning säger vi till alla bilhandlare som tror att man kan sätta ett lågt pris och sedan skita i kunden när väl pengarna är inne på kontot. Det är inte det som kunderna vill ha. Kunderna vill ha bra service och trygghet, utan att bli lurade prismässigt, men det är väl självklart. 

Nu ska jag ta min Q8 och åka ut mot Öswe Ring. Idag ska vi testa en av mina favoritbilar, Porsche 911 Turbo S, och en av mina hatobjekt i bilvärlden, Mazda Miata. Det ska bli intressant att se om mina förutfattade meningar stämmer med verkligheten eller inte.

Kanske kommer jag tillbaka som nyfrälst småbilsälskare. Hur det går kan ni se på Youtube inom kort. Till dess, njut av sommaren!

Annons
Annons
Rulla till toppen