Ternström: Du behöver adrenalin – och vin

"Det roligaste med att träffa läkaren är inte undersökningen, utan pratstunden efteråt."

Ternström: Du behöver adrenalin – och vin

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


I veckan var jag på hälsokontroll. Jag gör den varje år, hos en populär läkare här i byn. Han tar inte bara hand om slöfockar som jag själv, utan även om ett helt gäng väldigt framgångsrika tävlingscyklister. Italiens nationalsport. I hans väntrum och på väggarna finns massvis med bilder på cyklister, signerade porträtt och framför allt troféer. 

Som vanligt tog han puls och blodtryck, jag fick säga "aaahhh" och blev sedan kopplad till en EKG-maskin. Allt var okej, som tur var. Som vanligt lite högt blodtryck, men inget allvarligt. 

Det roligaste med att träffa läkaren är inte undersökningen, utan pratstunden efteråt. När han kollat att min kropp är okej, sitter vi gärna och pratar i minst en halvtimme. Vi pratar träning och hur kroppen fungerar. 

Den här gången fick jag lära mig något vansinnigt intressant. Så intressant att jag måste dela med mig detta till dig. Hans vänner på universitetet i Pisa, inte långt från där jag bor, har forskat på vilka faktorer som är viktigast för att man ska leva länge. Tydligen kan allt kokas ned till fyra enkla saker. 

Det första handlar om kost. Vad du stoppar i dig. Är du tävlingscyklist på elitnivå? Då ska du äta så mycket pizza och makaroner du kan. Du behöver snabb energi i kompakt format. För alla oss andra gäller det att undvika socker och kolhydrater.

Viktigast av allt? Att inte äta för mycket mat. Gärna färre kalorier än vad du behöver, med långa avbrott under dygnet där du inte äter alls. Du ska inte äta senare än klockan sju på kvällen, skippa frukosten och ät först vid lunch. Då skapas det en tidsperiod varje dag där kroppen får chans att ställa om förbränningen och bränna fett. Tydligen är det superbra för immunförsvaret också. 

 
 

Träning är självklart viktigt. Du måste röra på dig och få upp flåset ett par gånger i veckan. Pulsen måste upp, och vara hög i minst en kvart, gärna i en halvtimme. Du måste belasta ditt blodomlopp. Orkar du inte springa, testa att cykla eller ta långa promenader med snabba steg. 

Lite oväntat handlade inte allt om mat och träning. Den tredje viktigaste faktorn för ett långt liv är meningsfulla relationer. En partner du trivs med och minst ett par nära vänner är väldigt viktiga, framför allt senare i livet. Ensamma människor dör yngre. Detta är statistiskt säkerställt och nästan lika viktigt som att inte äta för mycket och att röra på sig. 

Intressant!

Nu till den fjärde faktorn. Spänning. Du måste absolut och omedelbart hitta en aktivitet som du tycker är spännande. Vare sig det är att köra bil på Nürburgring, flyga segelflygplan eller klättra i berg. Du behöver hitta aktiviteter som utmanar dig och ger dig en rejäl dos adrenalin. Adrenalin är livets serum i dess renaste form och kan bokstavligen återuppväcka döda. Du måste ha en liten dos adrenalin ibland. Det gör dessutom ditt liv roligare att leva. 

Alkohol då, undrade jag. "Inga problem", svarade doktorn och pekade på en stor karta bakom honom med Italiens alla kända vindistrikt. "Så länge du dricker rödvin från Toscana."

Sedan lutade han sig fram över sitt skrivbord och sade att det är mycket bättre för hälsan att dricka några glas vin varje kväll med sina vänner än att sitta hemma själv och vara sur.