Peder: Hallå, är det finansbolaget? Jag behöver 18 miljoner.

"Jag gör en snabbkalkyl och kommer fram till att jag kommer att behöva punga ut med cirka 235 000 kronor per månad."

Peder: Hallå, är det finansbolaget? Jag behöver 18 miljoner.
Koenigsegg Gemera har fått vår krönikör att börja räkna.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag var nyligen och hälsade på hos Koenigsegg. Jag och Alrik var där för att spela in ett avsnitt av vår Youtubeserie Förnuft och känsla. Ni som läser denna tidning vet att Alrik står för förnuftet och det är inte helt otippat att det är jag som står för känslan. 

Christian von Koenigsegg gav oss en rundtur i fabriken och berättade om allt som har hänt från det att han startade bolaget i tidig tjugoårsålder till idag. Det går inte att bli annat än imponerad av karln. Ödmjukare än ödmjukast och förmodligen en av de smartaste människorna jag har pratat med. Han hittar på egna motorer och egna lösningar som de stora bilkoncernerna med tiotusentals anställda ingenjörer inte är i närheten av, känns det som. 

När vi hade tittat runt i tillverkningen fick vi, som första medium i världen, en åktur i nya Gemera. En prototyp såklart, men ändå. Först blev jag otroligt glad över att få åka i den. Sedan blev jag förbannad. Inte på Gemera, utan på alla andra bilar.

Koenigsegg har skapat en dröm med 1 800 hk som gör 0–200 på typ fyra sekunder eller något sådant, med fyra bekväma säten, och åtta (!) mugghållare! Va f-n! Kom igen! Åtta mugghållare! 

Har ni läst någon av mina tidigare krönikor vet ni hur viktiga mugghållare är för mig, jag har bokstavligen sålt bilar för att jag har irriterat mig på att det inte finns någonstans att ställa min stora cola zero när jag är och köper snabbmat.

Min senaste Ferrari som ska vara så användarvänlig hade två mugghållare – i baksätet. Ingen fram. Min nuvarande Aventador har en mugghållare, mellan/bakom sätena, den är helt omöjlig att använda om du inte är född med abnorm överrörlighet.

Gemera har åtta. Fyra som värmer dryck, och fyra som kyler. Och man når allihop utan att sträcka en enda muskel. Jag blir så förbannad. Förbannad för att jag inte har råd att köpa den. Förbannad för att jag nu kommer att jämföra alla andra bilar jag någonsin sitter i med Gemera. 

Sedan började jag tänka lite. Tittar man på hur det ser ut på andrahandsmarknaden går ju faktiskt Koenigsegg upp i pris, ganska dramatiskt dessutom. Det finns till dags dato bara cirka 250 "ägg" på vägarna, och de är väldigt eftertraktade. Jag kanske kan göra en affär här?

 
 

Om jag beställer en Gemera och kör runt med den ett tag, borde jag kunna tjäna en hacka när jag säljer den? Briljant! Jag börjar fråga ut Christian om hur en affär skulle kunna se ut och om jag får gå före alla produktionsköer, jag är ju ändå krönikör.

Man får lägga tio procent vid beställning, berättar han. Det är okej, tänker jag, det kan jag lösa. 1,8 miljoner kan jag skaka fram om jag vrider ur alla trasor jag har. De följande 16 ska ju inte fram förrän 2025 när bilen är klar, och då har jag säkert massor av pengar på banken. Det vore konstigt annars.

Sedan kommer nådastöten. En tredjedel ska betalas när produktionen börjar. F-n också. Det betyder att jag måste ligga ute med sex miljoner till, ett par år innan bilen anländer. Det kan bli tufft.

Jag börjar räkna på hur mycket den skulle kosta i finansiering. Om man tänker sig ett generöst restvärdesupplägg med 20 procent i handpenning och 60 procent restvärde på tre år. Har jag råd? Jag räknar lite snabbt och kommer fram till att jag då måste fram med 3,6 miljoner kontant först och främst. Det kan bli problem men det kan gå, ingenting är omöjligt.

Vad blir det för månadskostnad då? Jag gör en snabbkalkyl och kommer fram till att jag kommer att behöva punga ut med cirka 235 000 kronor per månad. När jag först hör siffran i huvudet låter det inte så farligt. Först 3,6 miljoner, sedan 235 000 i månaden. Låter rimligt. Sedan vaknar jag och kommer på att jag inte är vd på Amazon och tjänar 100 driljarder om året. Jag har inte ens råd med en tiondel.

Men samtidigt är det ju ett par år kvar till bilen är klar, med lite inflation och en löneförhöjning här och där kan det gå. Jag tar en! Ingen minns en fegis! Jag ska bara ringa finansbolaget och få krediten godkänd, jag tror inte Christian godtar min signatur annars. 

Hallå, är det finansbolaget? Det är Peder igen. Jag behöver 18 miljoner lite snabbt. Snabbt, sade jag!

Ridå.