Alrik: Vad är det för fel på Volvo?

"Volvo har gjort en makalös resa de senaste åren. Men så var det det här med kvalitet och hur nöjda ägarna är. Kanske det är dags att byta fokus", skriver vår chefredaktör.

Köper Svenska folket fel bilar? Det är tyvärr en hel del som talar för det. Och det är inte jag som påstår det – utan ägarna!

Volvo har gjort en makalös resa under de senaste åren. Man har slagit försäljningsrekord på löpande band, ökat inkomsterna rejält tack vare mycket dyrare modeller, byggt fabriker i Kina och USA, utvecklat massvis med spännande ny teknik, vunnit mängder av priser för sina nya bilar som för första gången på allvar verkligen känns premium. De är dessutom väldigt snygga på både ut- och insida. 

Testlaget har till och med blivit anklagat för att vara partiskt när Volvobilar vunnit tester på ett vis som Volvos bilar inte gjorde på – låt säga Fordtiden.

Man har därtill varit både smarta, skickliga och modiga när det gäller strategiska beslut och marknadsföring. Jag tänker på det framsynta och ekonomiskt briljanta draget att skippa motorer med fler än fyra cylindrar. Det har sparat mycket pengar och gett en känsla av att företaget hänger med i tiden – miljötänket – och vågar gå sin egen väg.

Utspelet om att man ska bli ledande när det gäller elektrifiering gav också väldigt mycket goodwill. Hastighetsbegränsningen på 180 km/h var kanske lite väl utstuderat och lär knappast höja försäljningen på kort sikt – men vem vet, kanske i det längre perspektivet. Konsekvent är det i alla fall, eftersom man har säkerhet och miljö som de viktigaste budskapen.

Avknoppningen med Polestar tror jag också blir en succé – ett renodlat elbilsföretag med vassare attityd ligger absolut i tiden.

I Europa har Volvo stått emot coronafallet bättre än de flesta tillverkare, med en minskning av försäljningen på i sammanhanget låga 27 procent. Visst förvandlades en vinst på 5,3 miljarder till en förlust på 1,3 miljarder under det första halvåret, men siffrorna måste vara ännu värre för Audi, BMW och Mercedes som alla tappat en bit över 30 procent och totalt har bilförsäljningen i Europa fallit med 38 procent. I Sverige har Volvo fyra bilar på tio i topp-listan, allt borde verkligen vara frid och fröjd.

Men så var det det här med kvalitet och ägarnöjdhet. 

Den senaste tiden har Volvo inte fått goda betyg av det amerikanska undersökningsbolaget JD Power och man ligger ofta i botten i tveksamt sällskap med Tesla. 

Men det blir mycket värre än så. I tidningens gigantiska databas med betyg på över 55 000 begagnade bilar skämmer Volvo ut sig. Poängen för tillförlitlighet och nöjdhet med köpet ligger i den absoluta botten.

När vi sammanställer testbetygen med vad ägarna anser hamnar de flesta Volvomodellerna längst ner i listorna. Även storsäljande VW får dåliga ägarbetyg.

XC90 är enligt ägarna den sämsta Volvon, med orimligt mycket elektronikproblem. Över 65 procent har haft ett garantiärende och hälften rapporterar problem med just elektronik. Jämfört med snittbilen är det här nästan dubbelt så höga siffror. På den raka frågan om man med facit i hand skulle ha gjort om köpet sticker Volvo ut negativt. 

De senaste årsmodellerna är klart bättre än de tidiga, men tyvärr är laddhybriderna långt ifrån skottsäkra. Jag har hört att man till en början sköt problemen framför sig, bytte till moduler med samma lösningar i stället för att en gång för alla fixa problemen. Kanske slog växtvärken till, det gick för snabbt och bristen på programmerare verkar vara monumental. Just nu jobbar massvis med inhyrda it-specialister från Indien hos Volvo.

Nu har sparkraven slagit till, och det kan man förstå med tanke på Covid-19-krisen. Ryktet säger att kinesiska ekonomer håller på att ta över, och det lär betyda hårdare styrning från Kina/Geely och tuffare tag. Är siktet inställt på en börsintroduktion lär man göra allt för att snabbt få fina siffror – men tyvärr förmodligen inte lägga stora pengar på högre driftkvalitet. 

Lite orolig är jag också för att man inte hänger med i omställningen till elektrifierat. 

Kanske borde man flytta fokus från "For life" till "For quality"? Nöjda kunder är livsviktigt.