Alrik Söderlind: Vilse i ockerland

"Varför ska en simpel infotainmentenhet kosta upp emot 70.000 kr?!"

Det är en sak att vara dålig på det man gör men en helt annan att sedan tjäna stora pengar på sin egen uselhet! Och ännu värre blir det när man därtill skapar "jobb" åt kriminella. Det är exakt det stora delar av bilindustrin ägnar sig åt.

Jag talar om moderna bilars navigatorer och infotainment-system. De är dyra redan när man beställer sin nya bil, men skulle de gå sönder när garantin har löpt ut – och sönder går de, men mer om det längre fram – har prislapparna i många fall dubblerats eller ännu värre tiodubblats!

Det går att köpa en helt ny Kia Ceed för 180.000 kronor – med motor och navigationsskärm och allt. Men har du en fem år gammal Kia Ceed där skärmen har slutat fungera vill Kiaverkstaden ha omoraliska 70.000 kronor för en ny!

Kan du tänka dig att leva utan en originalenhet går det att hitta ett nytt eftermarknadssystem för 7.000 kronor ... Då ska vi komma ihåg att eftermarknadsfirman har tagit fram en enhet som passar den modellen och sedan säljer den med vinst för blott 7.000 kronor – mot Kia som alltså vill ha tio gånger så mycket för något som man redan producerar.

Nissan vill ha 52.000 kronor till Qashqai, VW begär 48.000 kr för dataenhet och skärm till en Passat, BMW 53.000 kr för samma sak till en tio år gammal 5-serie, Volvo vill ha 38.000 kr, Mercedes 33.000 kr – Tesla tar i sammanhanget blygsamma 17.300 kr för en hel modul till Model S.

Prissättningen närmar sig ocker, eller hur? En läsare med spräckt skärm i sin Mini Cooper fick ett pris på över 20 000 kronor enbart för en ny glasskiva – själva navigatorn var det inget fel på. När han sedan försökte hitta en krockad bil på en skrot fick han höra ryktet att Mini köper upp alla enheter för att i stället få sälja nya ... Om det är riktigt så illa vågar jag inte uttala mig om, men han har jagat skrotade bilar i över ett år.

De flesta tillverkare erbjuder ersättningsenheter, begagnade system för mellan 10.000 och 20.000 kronor – har man hämtat dessa från skrotade bilar kan man snacka om bra affärer.

LÄS MER: Hela Reportaget om dyra infotainmentsystem hittar du här!

Hur priserna kan vara så höga förstår jag för övrigt absolut inte, det går ju att köpa en helt okej ny dator för 6.000 kronor, med tangentbord, processor och skärm. Varför ska då en simpel infotainmentenhet kosta upp emot 70.000 kr?!

Hur vanligt det är att navigationsenheterna går sönder har jag tyvärr ingen statistik på men i vår begagnatdatabas, där ägare sätter betyg på sina bilar, ser vi att elektronikproblem blir vanligare och vanligare. Var fjärde ny VW och Volvo drabbas av elektronikbekymmer under bilens två första levnadsår. Snittet för alla bilar ligger på 19 procent.

Elektronikproblem är den moderna bilens "rost". Förr var just rost ofta bilägarens värsta fiende, men nu är det elektroniken, går den sönder kan bilen bli obrukbar och det är inget man kan fixa själv.

Nu kommer jag till det här med "uselheten" som man alltså tjänar pengar på. Det är riktigt illavarslande att gigantiska bilföretag tydligen inte har resurser och kunnande nog för att konstruera och tillverka driftsäker elektronik. Utvecklingen av funktioner går blixtsnabbt – för snabbt! – och man skryter gärna med den i sin marknadsföring. Men bilarna går alltså sönder mer nu än tidigare, och det kostar i första hand garantipengar och sedan dig och mig som har en begagnad bil.

Att man sätter hutlöst höga priser beror givetvis på att man vill tjäna pengar, i dessa tider av omställning till elektrifierat är marginalerna små. Man ser alltså chansen att tjäna lite extra. Men höga priser betyder att tjuvar serveras en lukrativ marknad som i sin tur betyder att försäkringsbolagen måste höja premierna.

Förlorare blir som vanligt bilägarna. Inbrott i bilar, höga premier och hutlösa priser på reservdelar. För att inte tala om allt strul med bilar som inte fungerar och som verkstäder inte lyckas reparera – sådana vittnesmål finns det tusentals av i vår begagnatdatabas.

Men den som är smart kan nästan alltid förvandla ett problem till sin fördel. Den tillverkare som sänker priserna på infotainmentsystem gör både sina bilar mycket mer attraktiva på begagnatmarknaden och därtill helt ointressanta för stöldligor. Vem blir först?