Alrik: Bonus till staten

Varför är den politiska inriktningen färre bilar, helt oavsett utsläpp och miljöproblem?

En förkrossande majoritet av läsarna på vår hemsida ogillar skarpt regeringens nya förslag kring Bonus-malus och bilbeskattningen. 

Vilka är det som har noll koll – läsarna eller regeringen? Snart kommer du veta vad jag tycker och det blir kängor åt alla håll!

I korthet går förslaget ut på att den årliga skatten ökar för alla "normala" bilar med förbränningsmotor. För en Volvo V60 B4 sticker den iväg med dryga 2 000 kronor och landar på över 7 000 per år. Det är dyrt.

Bilar som drar mycket kommer alltså att kosta en bra slant till och vi lär definitivt få se nya köpmönster.

Elbilar får en höjd bonus; 70 000 i stället för 60 000 kronor. Laddhybrider får maximalt 45 000 i bonus och gränsen för att få bonus sänks från 70 till 60 gram.

Privatpersoner kan utnyttja rotavdrag för att installera laddbox och även solceller. Inblandningen av biobränslen ska öka radikalt.

Totalt påstås miljösatsningarna kosta 5,4 miljarder och i paketet skickas det också en bra slant till tågtrafiken. Målsättningen är att transportsektorns utsläpp ska sänkas med 70 procent till år 2030.

Visst finns det en del foliehattar som tycker att vi borde öka koldioxidutsläppen, men den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning skriver säkert under på att lägre utsläpp är bra. Vissa påpekar att Sveriges klimatpåverkan är närmast noll – men det argumentet faller på sin medomänsklighet. Alla måste bidra. Renare luft i stadskärnor och sänkt import av olja kan väl för övrigt ingen vara emot?

Regeringen vill snabba på elektrifieringen, om förslaget klubbas igenom. Startdatumet är satt till den 1 april 2021.

Varför får då förslaget tummen ner av så många?

Min gissning är denna: Beskattningen av bilismen är för hög, det blir för dyrt att köpa ny bil. Och varför ge bort bonusmiljarder till de rikaste? Vad ska de fattiga på landsbygden köra? Och: Tvinga inte mig att köra elbil!

Sanningen är att statskassan trots bonusutbetalningar tjänar pengar på varje såld elbil eftersom inköpspriset är så högt. Moms på en Polestar 2 är 120 000 kronor, för en Volvo V60 T5 är den "bara" 70 000 kronor.

Jag misstänker alltså starkt att stora delar av "satsningarna" är rena rama bonusen för statskassan! Att fattiga inte har råd med elbilar är ett ganska underligt argument. Det är väldigt få fattiga som köper nya bilar och det är snarast så att äldre "fossilbilar" har tappat mer i värde på grund av elbilarnas intåg på begagnatmarknaden. Har man för övrigt 100 000 att lägga på en bil finns det numera bra med begagnade elbilar som bara kostar några få kronor per mil att köra. Bilkostnaderna går ner med elbilar, fram till den dag då man lyckas införa en kilometerskatt för alla bilar.

Att många har svårt att köra elbil eftersom de inte har en egen laddplats är däremot ett stort problem som regeringen måste ta tag i. Satsningen på infrastruktur måste ökas rejält!

Att många inte vill köra elbil är en annan femma och när det gäller sportbilar håller jag med. Men nu är vi inne på lyxproblem där en skatt på låt säga 25 000 för en miljonbil inte drabbar någon fattig.

Så här långt i resonemanget ligger mina sympatier mer hos regeringen än hos de som dissar förslaget. 

Men. Varför ska vi subventionera laddhybrider? Svaret är att Volvo säljer många laddhybrider. Skippa bonusen på dessa – den låga skatten gör ändå att de blir billiga som förmånsbilar och kommer att sälja bra.

Men. Varför så lång tid från förslag till beslut? Det här kommer att göra bilförsäljningen ännu ryckigare och i värsta fall öka registreringen av förbränningsmotorbilar när folk ska "passa på innan skatten höjs". Kanske inväntar några sitt elbilsköp för högre bonus?

Men. Varför höjde man inte elbilsbonusen mer, till låt säga 90 000 kronor? Då skulle fler få råd.

Men. Varför är den politiska inriktningen färre bilar, helt oavsett utsläpp och miljöproblem? 

Men. Varför diskuteras aldrig överbeskattningen av bilismen? 

Men. Vi riskerar en ökad import av äldre bilar och att exporten av rena nyare bilar ökar ytterligare. I detta paket behövs verkligen ett bra recept för att få slut på utflödet av elektrifierade bilar. Det tidigare förslaget att första ägaren skulle vara ansvarig under fem år var det mest korkade jag läst.

Gärna snabb omställning, men det saknas morötter, hämta inspiration från Norge där bilägarna gillar förändringen.

Alrik Söderlind, chefredaktör.