Peter Ternström: Vi har byggt en flygande Vespa

Vår krönikör ger oss fler detaljer om den elektriska helikoptern.

Peter Ternström: Vi har byggt en flygande Vespa
”Om du hör något i luften som surrar, så är det bara vår krönikör som hurrar"...

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Mer om min flygande bil. I förra numret deklarerade jag glatt att jag byggt en elektrisk helikopter, som faktiskt fungerar! Helikoptern byggde jag och en vän under vintern 2018, och nu har vi gjort en version vi planerar att börja serieproducera.

Jag har aldrig fått så många frågor kring något jag skrivit i denna tidning. Inte bara på mejl, utan även på sociala medier som Facebook och Instagram. Fantastiskt kul, det trodde jag inte. Här är era sju vanligaste frågor om mitt lilla hobbyprojekt:

1) Är den inte livsfarlig? Ja, precis som allt som flyger, är det en farlig leksak. Första provflygningarna gjordes inte med pilot. Istället använde vi ballast och flög prototypen via fjärrkontroll. Medan batterierna laddades körde jag min Fiat 126p och köpte 80 kilo potatis. 8 säckar om tio kilo. Vi började med 20 kilo i passagerarsätet och ökade lasten gradvis till 80. Denna process tog ungefär två månader.

Mycket handlade om att hitta rätt parametrar till flygdatorn, som i slutänden styr farkosten. Ett exempel är att om du ger full gas från stillastående ska inte alla motorer omedelbart ge 100 procents effekt. Istället ska de varvas upp med en viss eftersläpning.

Vid ett tillfälle gick en säck med potatis sönder. Den sögs in i höger propeller bak. Det var bitar av potatis över hela åkern vi använde som testområde. Med en motor ur funktion tog datorn över och landade ekipaget. Dock blev landningen lite hård och vi fick laga landningsstället. 

2) Hur känns den att flyga? Otroligt rolig! Med vårt fly-by-wire-system är den extremt lättflugen. Vi kan verkligen lära dig att flyga på mindre än fem minuter. Höger hand på en joystick, fötterna på två pedaler och vänster hand på gasen. Var försiktig i början! Gasen är känslig. Ger du för mycket gas sticker helikoptern iväg som en avlöning, rakt upp i luften. Accelerationen uppåt är overklig. En hisnande känsla. 

Om du under flygning drar av gasen helt stannar inte motorerna. Du dimper alltså inte ned som en sten i backen. Maximal fart nedåt är en meter per sekund, mer tillåter inte flygdatorn. Vi jobbar på en funktion med automatisk landning, där en LIDAR-sensor känner av hur nära marken du är, och ger lite stödgas precis innan sättning för en behaglig landning. 

Prototypen klarade fem minuters flygning, vår serieproducerade variant ger dig 15 i luften innan du måste ladda batterierna. Detta tar tre timmar. Med bättre batterier kommer vi kunna öka flygtiden till 25 minuter inom ett par år.

3) Varför heter den Jetson? Det fanns en tecknad serie på tv på sextiotalet om en familj i framtiden som hette The Jetsons. De levde år 2020 och hade flygande bilar. Vi har skyddat varumärket Jetson under kategorin "luft- och rymdfarkoster" i USA och EU. Ett bra namn, tycker jag!

4) Vad har du investerat i projektet? Alldeles för mycket. Jag och Tomas trodde att det skulle vara betydligt enklare att bygga "en jättestor drönare". Det var det inte. Istället var det svårt och kostade mycket pengar. Under utvecklingen och tidiga flygningar med ballast hade vi flera spektakulära incidenter, där vi i princip fick börja om från början. Elmotorer och framför allt batterier är dyra grejer. 

5) Kan jag köpa en? Ja, faktiskt. Efter att vi byggt prototypen har vi tagit fram en modell som är enklare att använda och leva med. Vi planerar serieproduktion nu i höst och har redan sålt fyra exemplar. Vi tänkte bygga tolv stycken till sommaren 2021. De kommer att levereras som byggsatser där köparen gör sista monteringen själv. På det viset kan farkosten klassas som "experimental", vilket gör livet betydligt enklare för både köpare och producent.

6) Är det lagligt att flyga den? Bra fråga. Vi är osäkra på om den är laglig att flyga i Europa. Ingen luftfartsmyndighet vi har frågat (Polen och Sverige) har kunnat ge ett rakt svar här. I USA är den fullt laglig att flyga i okontrollerat luftrum (långt från flygplatser). Dessutom behöver du inte ha flygcertifikat. Full gas i USA alltså.

7) Är det här framtidens bil? Nästan. Det vi har byggt är som en flygande Vespa. Om några år kanske vi har en mer avancerad variant med plats för flera personer och lite bagage. Vi har alltså ingen flygande bil just nu, däremot en vansinnigt rolig leksak som James Bond.