Alrik Söderlind: Dieselbilspolitik

Det känns som att regeringens politik gör import av gamla dieselbilar till det mest lockande.

Vad är det som händer i Sverige? Jag vill inte låta gnällig eller populistisk, men av våra politiker bör man kunna kräva följande: Bilpolitiken bör vara grön för att hjälpa omställningen till elektrifierat. 

Den bör därtill vara långsiktig – man ska inte plötsligt drabbas av rejäla skattehöjningar när man gjort det grönaste valet man kan göra. 

Vi ska inte heller ha ett land där det är så oattraktivt att köra elbil att politikerna i stället för att "lösa problemet" hittar på det mest korkade och överbyråkratiska "exporthindret" som jag har hört talas om! Mer om det längre fram.

Fick jag önska lite mer än dessa grundläggande krav vore det att omställningen till elektrifierat inte förvandlades till en inkomstkälla för statskassan. Kanske skulle man också kunna sträcka sig till att den totala beskattningen av bilismen inte bör öka? Men där försvinner vi iväg till olika politiska strömmar där några partier har minskad bilism som ett klart och uttalat mål. 

Låt oss titta på vad som har hänt och vad vår regering vill göra. För blott tre år sedan kostade den årliga skatten för en Volvo XC60 T5 1 592 kronor. Till sommaren lär den skatten höjas till 11 636 kronor! Själva ägandet av en bensindriven familjebil har alltså höjts med 731 procent. Så oönskad är den på svenska vägar. För övrigt har omställningen kanske gått snabbare än många tror, laddbara bilar säljer nu i större mängd än dieselbilar!

Tittar man på skatteeffekterna visar det sig att många snåla bilar får högre procentuell skattehöjning än törstigare bilar – är det önskvärt? 

Tjänstebilar eller så kallade förmånsbilar har alltid varit ekonomiskt fördelaktiga för brukaren och de står för en stor del av nybilsförsäljningen. Nu vill vår regering försämra villkoren och det kan man tycka vad man vill om. Visst är det väldigt förmånligt, men är det rätt att ändra reglerna över en natt? Självklart inte. Lite framförhållning kan vi kräva.

De som valt en elbil eller en laddhybrid drabbas av 460 kronor högre skatt i månaden redan från årsskiftet medan de som har en "vanlig" bil har kvar samma skatt. Det är rent av korkat och knappast "grönt". Kör du en eldriven så kallad personalbil blir skattehöjningen uppemot 700 kronor per månad. Företagen drabbas dessutom av höjda arbetsgivaravgifter – eftersom de gjort det grönaste valet man kunde göra...

Den här "överennatthöjningen" av förmånsbeskattningen riskerar att sänka nybilsförsäljningen, och därmed sakta in övergången till eldrivet. Risken finns att vi börjar importera äldre och smutsigare bilar, med låg skatt. Det är kanske inte så smart?

Visst höjs bonusen för rena elbilar till 70 000 kronor, men momsen på dessa är fortfarande så hög att staten får in mer pengar om du köper en sådan än om du köper en jämförbar bensinbil. 

Eftersom många laddbara bilar säljs utomlands så kom det "briljanta" förslaget att den första ägaren blir återbetalningsskyldig för bonusen under fem år. Nästan ingen äger en ny bil så länge. Gissa om det skulle ge massvis med byråkrati med kontrakt och märkliga ekonomiska dribblingar – och minska lusten att köpa nytt?

Det är klart att vi ska ha en rörlig marknad. Att "låsa in" elbilar med byråkratiska hinder låter nästan som gamla Östeuropa. Varför inte göra det så attraktivt att köra och äga elbil att vi börjar importera dessa i stället? Vi bör premiera brukandet av laddbara bilar, inte själva inköpen. Lägre trängselskatt är ett första steg, sedan kan skattefri ersättning för elbilar som körs i tjänsten, gratis laddning på jobbet och billigare parkering på kommunala parkeringsplatser komma. Till exempel.

Att ge bonus till laddhybrider känns också fel. De representerar en övergångsteknik och är snart mainstream. De flesta företag har så klara miljöpolicys att de numera är minimikravet. Inget garanterar för övrigt att de körs på el – och med svenska folkets ekonomi i åtanke är det självklart att vi ska öka andelen rena elbilar. Om vi nu vill ha en så snabb och effektiv omställning som möjligt.

Nu känns det som att regeringens politik gör import av gamla dieselbilar till det mest lockande. 

Även om det här med subventioner är lite lurendrejeri, bilarna subventioneras inte, möjligtvis får de lägre skatt. Men totalt ökar beskattningen på bilismen just nu.

Alrik Söderlind, chefredaktör.