Alrik: Urladdning

Det pyser och ryker med rätta i min mejlkorg. Frustration blandas med ilska och klarsyn. Man är förbannad på mig, politiker, alltings orättvisa och självklart elbilarna!

"Sluta skriva om elbilar, sikta i stället på HVO 100. Huvudlös energipolitik ger huvudlös bilpolitik!"

"Var ska fattiga ladda sin begagnade elbil, om dom nu har råd att köpa en sådan?"

"Sverige är inte Stockholms innerstad."

"Biljournalister har inte heller koll, ni tror uppenbarligen att nu rullar det på och snart kör alla elbil. Ni vet inte vad som kommer att hända. Att ingen köper tidningen om den bara handlar om elbilar är surt men ni skriver ju lika mycket om förhatliga prestandabilar med förbränningsmotorer som regeringen inte vill att de ska finnas men som läsarna drömmer om mest av allt. Lite hyckleri är det allt i budskapet, erkänn!"

"Hur kan ett litet parti få bestämma att Sverige ska vara bilfientligt, att det ska bli mycket dyrare att resa? Och hur kan de vara så extremt okunniga och inte förstå effekterna?"

Så här håller det på och jag håller med om mycket. Som exempelvis han som installerade fem laddplatser i ett parkeringshus i Malmö, och EON bara kunde garantera halv effekt på stolparna … 

Våra politiker har höjt skatten på vanliga bilar med upp emot 1 000 procent på mindre än tre år – nu talar vi inte supertörstiga suvar eller V12-sportvagnar utan vanliga Volvobilar. De ska alltså bort. Men då måste det finnas alternativ för alla. 

Tyvärr är omställningen svårast för de som har det tuffast ekonomiskt. De närmare 2,5 miljoner hushåll som bor i lägenhet saknar oftast egen parkeringsplats med laddning och sitter därför fast i förbränningsmotorbilarna, som bara blir dyrare och dyrare att hålla. Hur ska de ladda? Är svaret "på en snabbladdare" betyder det att de tvingas betala mer för varje mil än om de körde bensinbil eftersom snabbladdning är extremt dyrt.

Bor du i villa och får bidrag till en laddare är du däremot en vinnare med mycket lägre bilkostnad än tidigare! Kanske har du två bilar i hushållet – grattis. Billig elbil för korta resor och den "gamla dieselsuven" på långresa. Det är faktiskt så att den som har råd med en dyr ny elbil kommer undan billigare per körd mil när allt är medräknat än den som köper en billigare "fossilbil". Det ekonomiska skiftet har redan skett, och det gäller också privatleasing. Däremot är det fortfarande svårare att räkna hem en begagnad elbil – vilket är politikernas fel eftersom det är köpet av elbil som stimuleras, inte ägandet.

Har politikerna koll på detta? Självklart! Men de som bestämmer har förmodligen inte bil eller så har man råd att köpa nytt! Tror man att bilisterna genomskådar detta och röstar därefter? Har man svenska folket med sig? Mitt svar är nej.

Vad görs för att det ska gå att ladda billigt längs gator och vid hyresrätter? Hur ska norrlänningarna som skriver till mig klara av skiftet när det knappt finns några riktigt snabba laddare längst upp i landet?

Tyvärr lär nybilsförsäljningen sjunka, importen av gamla dieselbilar öka och elbilsregistreringarna bromsas upp fram till den första april, eftersom många säkert vill ha de extra 10 000 kronorna i bonus som delas ut efter det datumet.

Tvärtom för laddhybrider, där gäller det att få bilen före första april och ska du köpa ny "fossilbil" se till att göra det nu!

Svajigt, orättvis, korttänkt och delvis kontraproduktivt!

Men att vi ska sluta skriva om elbilar håller jag inte med om. Tvärtom finns det mycket att belysa som inte är bra och skillnaderna mellan dessa är mycket större än mellan fossilbilar. 

Tyvärr är HVO 100 inte realistiskt som alternativ till el, redan i dag importerar Sverige över hälften av all HVO 100 som tillverkas i Europa. Och politikernas krav på inblandning i dagens bränslen låter bra, men klarar exempelvis dagens bensinbilar 20 procent etanol? Volvo svarar nej.

Att vi hycklar köper jag för övrigt inte alls. Vi skriver om alla bilar – det är vårt uppdrag! Älska det som är bra och avslöja det som är dåligt – oavsett drivmedel. Att alltid säga som det är och lyssna på alla argument. Tack för att ni hör av er!

Alrik Söderlind, chefredaktör