Ternström: Jag har köpt en ny bil. Gissa vilken?

Jag tänkte låta dig lista ut vilken bil det är. Om du tror du vet, skicka ett mejl till mig och vinn ett fint pris.

Ternström: Jag har köpt en ny bil. Gissa vilken?
Ternström har köpt ny bil. Gissa och vinn – oklart vad.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag har köpt ny bil. Inte vilken som helst, utan en riktigt fräck maskin. Jag tänkte låta dig lista ut vilken bil det är. Om du tror du vet, skicka ett mejl till mig och vinn ett fint pris. Vad du vinner vet jag inte än, men något skoj kommer du att få. Beror lite på hur många som faktiskt gissar rätt. Här kommer sju ledtrådar. 

Vi börjar med varumärket. Logon är en treudd. Inspirerad av Poseidon har varje bil av detta märke samma symbol i grillen. Treudden är hämtad från en känd fontän i en stad som ligger nära den där företaget drogs igång. 

Fabriken startades av bröderna Alfieri, Bino, Carlo, Ettore och Ernesto. De hade byggt bilar redan på 20-talet och en av deras racervagnar vann anrika Targa Florio på Sicilien 1926. De har gjort bilar avsedda för racing sedan dess och ställt upp i mängder av tävlingar världen över. 

Mitt inköp är italienskt och produceras i en stad nära Maranello. Märket hade sin storhetstid på 50-, 60- och 70-talen och var under perioden mer förknippat med lyx än kusinen Ferrari. På den tiden var Ferrari mest känt för racing, medan det här märket var mer konsumentorienterat. 

Bolaget har sålts och köpts mängder av gånger de senaste hundra åren och är idag börsnoterat via FCA, den enorma italienska bilkoncernen som styrs av den mäktiga familjen Agnelli i Milano. FCA äger bland annat Fiat, Alfa Romeo, Lancia och Ferrari.

Modellen skulle ha presenterats för allmänheten i Genève i våras. Det blev dock inte så. Visningen flyttades först till Italien i maj, och sedan till september på grund av viruset. Bilen som mötte allmänheten var vit med blåa och limegröna detaljer.

Det finns mängder av spionbilder på nätet. Det är en sportbil med två dörrar. Den är rätt liten. Mindre än Ferrari 488 och Lamborghini Huracán. Enligt rykten delas många komponenter, bland annat en monocoque i kolfiber, med Alfa Romeo 4C. Denna bil är dock lite längre och bredare över rumpan, för att kunna husera en betydligt mer intressant motor än den söta lilla Alfan. 

Versionen som visades hade en V6-motor med dubbelturbo. Den hämtades inte från någon annan bil i koncernen, som exempelvis Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, utan utvecklades speciellt för denna modell. Introduktionsvariantens motor är på fyra liter och lämnar 650 hästkrafter, och bilen väger mindre än 1 200 kg. 

Det ska komma en variant med hybriddrift, med både bensinmotor på 650 hästkrafter och elmotorer på minst 150 hästkrafter till. Total systemeffekt ska då bli över 800 hästar. Rätt sjukt för en vagn som väger mindre än 1,5 ton. 

Bilen jag har beställt är en en speciell version som ska lanseras under första kvartalet 2021. Den kommer att ha färre hästkrafter än modellen med V6 och dubbelturbo, men är vansinnigt intressant i alla fall. Framför allt är den ett hundra procent politiskt korrekt i dagens klimat. Vad kan det vara? Mejla ditt svar till peter@granturismo.org