Ternström: Så mycket kostar det – egentligen – att äga en superbil

Många blir förvånade hur överkomligt det faktiskt är. Köp din drömbil redan i eftermiddag.
Annons

Ternström: Så mycket kostar det – egentligen – att äga en superbil

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Så här mycket kostar det, egentligen, att äga en superbil. Jag har ägt väldigt många superbilar. Min första Ferrari köpte jag redan sommaren 1999. Det var en gul 348 Spider. Behöll den bara några månader innan jag bytte upp mig till en F355 Berlinetta. Det var tider det! Accelerationen, ljudet och all uppmärksamhet bilen fick. Jag var 25 år gammal, singel, och bodde i Stockholm. Herrejösses vad roligt det var.

Uppmärksamheten vänjer man sig snabbt vid. Och alla frågor. Väldigt många vill fortfarande prata med mig när jag tankar, eller då jag stannat av annan anledning. Det kommer alltid fram någon som är nyfiken på bilen och har en massa frågor. Har jag tid svarar jag alltid artigt på varje fråga.

De näst vanligaste frågorna? Hur många hästkrafter har den och hur snabb är den?

Vanligaste frågan: Hur mycket kostar den? 

Bilens pris fascinerar mest av allt. Därför tänkte jag ge dig en unik inblick i vad det egentligen kostar att äga och köra en superbil. Jag misstänker att du kommer tycka att det kanske inte är så farligt ändå. 

I det här exemplet köper vi en nästan ny superbil. Jag har satt budget till 2,5 miljoner kronor. Det kanske låter som sjukt mycket pengar, men vänta ett tag ska du se. 

För 2,5 miljoner får du en vansinnigt fin bil. Ferrari 488 Spider, McLaren med komplicerad modellbeteckning, Porsche GT3, Porsche Turbo eller Lamborghini Huracán Spyder. Pengarna kanske till och med räcker till en Aventador. Någon av dessa, ett par år gammal i perfekt skick. En riktig drömbil. Välj själv. 

Handlaren du köper bilen av hjälper dig med finansiering. 20 procent måste in som grundplåt, det är 500 000 kronor. Om vi räknar på tre procent ränta, 60 procent restvärde och en avtalstid på 36 månader blir månadskostnaden 18 000 kronor. 

Om du kan lägga 750 000 kronor i grundplåt blir månadskostnaden blott 10 000 kronor. Väldigt många har extra låneutrymme i sin bostad som utnyttjas för att låna till grundplåten med mycket låg ränta.

Skatten på bilen är cirka 5 000 kronor per år. Glöm inte att den är ett eller två år gammal, registrerad innan det hemska systemet med bonus malus infördes. 

Service på bilen kostar i snitt 20 000 kronor om året. Förutom om du väljer Ferrari, då är den faktiskt gratis i sju år från nyregistrering. 

Vidare måste du ha en helförsäkring. Denna varierar extremt mycket i pris. Med lite trixande, som att lägga alla dina försäkringar i samma bolag, kan du kanske komma ned till 20 000 kronor om året. Har du otur, är ung och bor i en ”no-go-zon”, kan försäkringen kosta 70 000–80 000 kronor om året. Tips! Kolla med ditt försäkringsbolag innan du köper bilen. Låt oss räkna på 35 000 kronor om året. 

Sedan ska du självklart köra med bilen. Låt oss säga 1 000 mil om året. Vi räknar på 1,8 liter per mil och får då 1 800 liter bensin. Förlåt, Greta. Med ett bensinpris på 15 kronor har du en årsbudget för soppa på 27 000 kronor. 

Sist, men inte minst, värdeminskning. Här blir det väldigt svårt. Värdeminskningen är högre på en Porsche eller McLaren än på en italiensk superbil. Vissa Ferrarimodeller har nästan ingen värdeminskning alls. Låt oss inte ha med den i kalkylen. Istället antar vi att bilen efter 36 månader är värd mer än restvärdet på finansen. Är den värd mer än restvärdet får du faktiskt tillbaka pengar. Hela värdeminskningen ingår då i din månadsbetalning.

Avbetalning: 10 000–18 000 kr/mån

Fasta kostnader som skatt, service och
försäkring:
60 000 kr/år eller 5 000 kr/mån

Bensin: 27 000 kr/år eller 2 250 kr/mån

Månadskostnad: 10 000 alt. 18 000 + 5 000 + 2 250 = 17 250 alt. 25 250 kr

Däck tillkommer, men dessa håller normalt över 1 000 mil. För enkelhetens skull har jag inte med denna kostnad. 

Vidare kan du dra av räntekostnader i din deklaration. Det har jag inte heller tagit hänsyn till i min väldigt förenklade kalkyl. 

Där har du det. Vad det kostar, i månaden, att äga en superbil för två och en halv miljon. Många blir förvånade hur överkomligt det faktiskt är. Köp din drömbil redan i eftermiddag.

Annons
Annons
Rulla till toppen