Peder: Varför är alla nya bilar trasiga?

"Ni är gigantiska företag med enorma resurser, se för helskotta till att bilarna fungerar, i alla fall när de rullar av bandet."
Annons

Peder: Varför är alla nya bilar trasiga?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En del av arbetet jag gör åt den här fantastiska tidningen är att provköra bilar för vår webbserie Förnuft & Känsla. Jag och chefredaktör Alrik testar bilar, han står för förnuftet och jag står inte helt oväntat för den känslomässiga biten. 

Ni som läst något av det jag skrivit tidigare vet att jag köper bilar baserat på noll procent förnuft och hundra procent känsla, och Alrik är lite tvärtom så kombinationen blir kanon. Det verkar ni också tycka då tittarantalet har skjutit i höjden. Över 300 000 visningar per månad har vi i de olika kanaler där vi släpper materialet. Fantastiskt. Tusen tack till alla er som tittar – ni andra får skärpa till er!

En av de stora fördelarna med det här extraknäcket är ju såklart att jag får köra mängder av nya fina bilar, tänker ni. Nja säger jag, i alla fall inte hela tiden. Ibland är det hysteriskt roligt och ibland är det hysteriskt irriterande. Varför? För att det är så galet många bilar det är fel på när vi kör dem!

Helt nya pressbilar som man tänker borde vara de bilar som tillverkarna är mest noga med att de håller måttet. Men nej, så är det inte. Skitirriterande. Jag tänker bara på hur många andra bilar det måste vara problem med om inte ens pressbilarna fungerar som de ska. Vi har kört en Mercedes som gick in i felsäkert läge när vi svängde för fort, en Porsche där inte AC:n fungerade, en BMW där xDrivesystemet slutade fungera efter tre minuter, och så vidare. Va fasen! 

Jag frågar Alrik som är den kunniga av oss om det är så här, och han bekräftar att antalet elektronikfel har ökat monumentalt i takt med att mer och mer elektronik stoppas i bilarna. Som exempel har Volvos reklamationsstatistik ökat väldigt mycket om jag har förstått saken rätt. Volvo! Är inte hela deras existens byggd på säkerhet och kvalitet?

Kom igen nu. Ni är gigantiska företag med enorma resurser, se för helskotta till att bilarna fungerar, i alla fall när de rullar av bandet. Det mesta kan gå sönder, men andelen bilar vi kört där allt från viktiga funktioner till småsaker inte funkar är alldeles för stor. 

Om vi inte kan lita på de stora varumärkenas kvalitet öppnas dörren per automatik för uppstickare. Tesla, om man nu fortfarande kan kalla dem för uppstickare, får mycket skit för sin detaljkvalitet, jag håller med om det och är inget Teslafan, långt därifrån, men om en stor tysk eller en halvsvensk inte heller kan tillverka bilar som fungerar ordentligt kanske man får sluta använda kvalitet som argument när man köper något annat än en Tesla framöver. 

Det kommer flöda in nya varumärken på bilsidan nu när elbilarna är etablerade, det har redan börjat, det är nämligen mycket lättare att bygga en elbil än en konventionell bil. Passar sig inte de stora tillverkarna kommer de att bli överkörda.

För en av sakerna de tjatar om är skillnaden mellan dem själva och de nya okända vad gäller kvalitet, men jag ser inte det just nu, jag ser bara att jag åker omkring i nya bilar som inte fungerar som de ska. 

Skärpning!

Annons
Annons
Rulla till toppen