Ternström: Fem trender inom bilindustrin det närmaste decenniet

Men den viktigaste frågan återstår: Kommer det fortfarande vara roligt att köra bil? Ja, allt annat vore ett stort steg bakåt.
Annons

Ternström: Fem trender inom bilindustrin det närmaste decenniet

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


För några nummer sedan skrev jag om prylar som inte kommer att användas om tio år. Saker som telefonnummer, nycklar och fjärrkontroll till tv:n. Precis som 80-talets VHS-band försvann kommer dessa saker inte att existera om tio år. 

Nu till bilindustrin och år 2030. Bilindustrin står inför en gigantisk omställning de kommande åren. Det handlar om allt från miljökrav till att bilen kommer kunna köra själv. Det är väldigt mycket på gång, och jag har sammanfattat det viktigaste i fem områden. Varsågod – här är fem megatrender i bilindustrin inför kommande decennium. 

Den största och viktigaste trenden är naturligtvis miljön. Branschen står inför extremt tuffa miljökrav och utsläppen av koldioxid ska minskas betydligt. Lösningen är elektrifiering. Experter räknar därför med att minst hälften av alla nya bilar som säljs i slutet av decenniet är eldrivna i någon form. Volkswagen har sagt att de helt upphör med produktion av förbränningsmotorer år 2028. BMW ska skicka sin tillverkning till Kina, för att fokusera på elmotorer i de europeiska fabrikerna. 

Hela kedjan blir viktig. Från produktion till konsumtion. Kärnkraften kan få en renässans, eftersom el från vind och sol inte räcker till. Polska smutsiga kolkraftverk lär beskattas ihjäl.

Nästa viktiga trend är självkörande bilar. Din och många andras kommer absolut att klara sig helt själva i trafiken. Inte bara kan du läsa tidningen hela vägen till jobbet, det här innebär en revolution för taxi och för långtradare. Två hela branscher som kommer att köra utan förare. Experter räknar med att upp till 40 procent av alla körda mil i Europa ska ske autonomt (av bilen själv) år 2030.

Självkörande bilar får stor påverkan på nästa mega-trend. Det handlar om att dela bil med andra, även kallat bilpool. Det har redan startats bilpooler i storstäderna med blandade resultat. Några har fungerat, medan andra har gått i konkurs av olika anledningar.

Det som gjort starten trög är att många faktiskt vill äga sin bil och kopplar social status till märket de kör. Det här håller på att urholkas, många unga ser inte alls bilen som en viktig statussymbol. Experter tror att Europas samlade bilpark, som idag är på 280 miljoner fordon, kommer att sjunka till 200 miljoner år 2030. 

En sakkunnig har räknat ut att, om vi skulle göra ALLA bilar till självkörande taxi, skulle det räcka med en bilpark på blott 35 miljoner fordon för att tillgodose varje europeisk invånares behov av mobilitet. En egen bil är en alltså en resurs som utnyttjas väldigt lite. De flesta står oanvända på gatan eller i garage mest hela tiden. Det tål att funderas på. 

5G är en stor nyhet redan i år. I framtiden kommer alla bilar att vara uppkopplade till internet på egen hand. Din bil kommunicerar med trafikövervakningssystem, rödljus och andra fordon, samt erbjuder underhållning för förare och passagerare. På sikt kan rödljus och vägskyltar plockas bort. Bilen vet själv om den får köra eller inte, och vilken väg den ska ta. 

Den sista megatrenden handlar om uppgraderingar. En bils produktlivscykel (hur länge modellen är i produktion), som är mellan fem och åtta år, är på tok för lång. Utvecklingen går i en rasande fart och nya funktioner måste kunna läggas till i efterhand. Dels mjukvara, som den senaste versionen av autopiloten, dels hårdvara, som ett nyutvecklat batteripack med större energikapacitet. En konsument accepterar nog inte att en bil blir omodern på två år. 

Det viktigaste frågan återstår. Kommer det fortfarande vara roligt att köra bil? Jag hoppas det. Det vore ett stort steg bakåt annars. Vad tror du? Mejla mig: peter@granturismo.org.

Annons
Annons
Rulla till toppen