Alrik: Dags att avliva älgtestet

Älgtestet har alltså gjort fantastiskt mycket för den aktiva trafiksäkerheten men nu är det föråldrat och fullständigt verklighetsfrämmande. Däremot är det fortfarande extremt bra på att skapa rubriker och alltså för lockande för att sluta upp med.

Alrik: Dags att avliva älgtestet

Toyota RAV4 laddhybrid är Årets Testbil och Årets Bil enligt auto motor & sport. En riktigt bra bil som vi absolut rekommenderar. I Teknikens Värld skriver däremot chefredaktör Marcus Engström på ledarplats: "Köp inte nya Toyota RAV4 laddhybrid, och har du råkat göra det redan så kräv att du ska få lämna tillbaka den, innan du skadar dig själv eller nån annan i trafiken. … Jag utgår från att det blir försäljningsstopp och en riktig återkallelse." 

Teknikens Värld har kört Toyota RAV4 laddhybrid i det så kallade älgtestet där man simulerar en skarp undanmanöver. Bilen sladdar vilt trots antisladdsystemet. Så illa att man alltså varnar för ett köp.

Vilken tidning ska man tro på?

Jag har jobbat på Teknikens Värld under tio år och gjort älgtester massvis med gånger. Sladdat vilt och kört på två hjul med högbyggda bilar. Vi höll också på med det på auto motor & sport för en massa år sedan.

Älgtestet är julafton för biltestare eftersom skillnaderna mellan bilar ofta är väldigt stora. Vissa rinner igenom fint, andra sladdar eller går upp på två hjul och ytterligare andra får problem med styrningen. Det var framför allt fallet på den gamla tiden då styrningen hade hjälp av en hydraulpump och trycket inte räckte för snabba rattrörelser i följd.

Men det måste väl vara extremt bra att detta verkligen uppmärksammas, eller hur?! Men, påstår jag, älgtestet har spelat ut sin roll. När bilar inte hade låsningsfria bromsar och inte heller antisladdsystem var paniksituationer mycket farligare. Då var det chassi och styrning som avgjorde om bilen gick att kontrollera i nödsitationer.

Älgtestets stora och omvälvande bidrag till utvecklingen av bilismens säkerhet skedde givetvis när Mercedes A-klass välte. Den hade inte något ESP-system som kunde bromsa in bilen och häva sladdar. Närmast över en natt fick A-klass det då dyra och avancerade systemet från Mercedes finare modeller. Älgtestet fick ESP att snabbt bli standardutrustning, vilket sannolikt räddat liv och förhindrat olyckor.

I älgtestet kör man genom en konbana i låt säga 70 km/h för att plötsligt väja kraftigt och 13,5 meter senare få in bilen i en ny konbana. Sidoförflyttningen är på runt två meter, och det hela går i teorin ut på att undvika älgen som plötsligt uppenbarat sig på vägen. Ytterligare elva meter senare ska bilen svänga tillbaka till den ursprungliga filen.

Det här är möjligtvis okej som en avancerad övning i aktiv säkerhet OM det inte vore för att föraren under hela manövern håller jämn gas. Det faller på sin egen orimlighet, ingen fortsätter att hålla gasen nere i en panikartad undanmanöver. Att testerna dessutom ofta görs på flygfältsvass asfalt med väldigt hög greppnivå – gör det mindre relevant. 

Jag kan givetvis inte bevisa det, men påstår att 99,99999 procent av alla som plötsligt upptäcker en fara också ställer sig på bromsen, eller åtminstone lättar på gasen. Att sänka hastigheten är alltid det viktigaste. I värsta fall kan någon ta inspiration från de här testerna och försöka gasa sig igenom en farlig situation.

Bromsar du hårt i 70 km/h står du stilla långt innan bilen behöver svänga tillbaka till ursprungsfilen. Där Teknikens Värld är extremt upprörda över att RAV4 sladdar vilt skulle den i verkligheten vara parkerad. Men så säger någon att man inte vill stå stilla i mötande fil och det är givetvis rätt. Lätta då lite på bromsen och sväng tillbaka lugnt och tryggt.  

Sedan förstår jag inte upprördheten över några km/h hit och dit. Alla bilar når sin skarpa gräns, om den finns vid 63 eller 73 km/h, vad har det för verklig betydelse? Alla bilar är ju enligt testet "livsfarliga" i 85 km/h – livsfarliga!!!

Älgtestet har alltså gjort fantastiskt mycket för den aktiva trafiksäkerheten men nu är det föråldrat och fullständigt verklighetsfrämmande. Däremot är det fortfarande extremt bra på att skapa rubriker och alltså för lockande för att sluta upp med.

Jag läser vidare i Teknikens Värld där man skriver om RAV4:s vägegenskaper: "Vi kör på allt från nyligen lagd asfalt till några av de sämsta grusvägarna som testlaget någonsin trafikerat, men RAV4 är förvånansvärt oberörd. Den har ett lugn i sitt rörelsmönster och ger därmed trygghet till oss bakom ratten." Betyget för köregenskaper blir 8 av 10 möjliga.

DET är en bra utvärdering av RAV4:s vägegenskaper – men långt ifrån spektakulär. Att råda ägarna till att lämna tillbaka sina bilar, nej jag orkar inte kommentera det. Jo förresten, låt mig citera de sista orden i TV:s ledartext: "Gör om, gör rätt." 

Eller varför inte: Sluta.

Alrik Söderlind, chefredaktör