Flash: Jag är glupsk, mycket vill ha mer!

"Det fräckaste och det som verkligen gjorde mig tårögd är att symaskinljudet är borta"

Flash: Jag är glupsk, mycket vill ha mer!
Vår krönikör ville ha ut lite mer av sin Nissan GT-R.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Som ni vet är jag intresserad av att köra fort, jag vill ha bra väghållning, bra acceleration och grymma bromsar så att jag kan bromsa så sent att den som sitter bredvid tror att hans/hennes sista stund är kommen. 

För att uppnå detta har jag gått igenom alla bilar jag skulle vilja ha och kommit fram till att en Ferrari 488 Pista (720 hk/770 Nm/1 280 kg) för cirka 3,5–4,5 miljoner kronor passar mig – tyvärr har jag inte de pengarna, men den är så snygg att man blir tårögd. 

Jag hittade då Porsche Carrera GT (V10/612 hk/1 380 kg) som också är en av mina drömbilar. Tillverkad mellan 2003 och 2006 och bland det fränaste man kan äga. Man måste också ha tillgång till runt åtta–nio miljoner kronor, så även den går fetbort, och även där grät jag en skvätt. 

Så det jag skaffade blev ett japanskt mästerverk. En Nissan GT-R med 570 hk och 637 Nm i originalutförande. Frågan var bara: Räcker det för en uttråkad före detta racerförare som vill roa sig själv och andra på diverse event under somrarna? Att åka med mig ska vara minst sagt intensivt...

Svaret blev nej, det räcker inte. Jag tillhör klubben "Mycket vill ha mer".

Jag kontaktade min vän Micael Ljungström i Köping och frågade: "Vad kan jag göra för att få min GT-R att låta fränare och gå fortare än vad den gör idag?"

"Mmmmmm", sade han, "det vore faktiskt intressant, vi har mest byggt om Porschar så det vore spännande att byta avgassystem på en Nissan GT-R." 

Sagt och gjort, vi åkte upp till Andreas Arturssons rullande landsväg i Vansbro. 

Vi fick fram 570 hk i motorn, och 458,6 hk respektive 570,8 Nm på hjulen. 

Efter det åkte jag till Köping och monterade på det nya avgassystemet som är i rostfritt stål från de främre katalysatorerna. De bakre ersattes med dubbla tretumsrör som sedan delar sig till ett enkelt 3,5-tumsrör. Och avslutningsvis två grymma fullflödesljuddämpare anpassade till originaländrören (som fick sitta kvar). Och till detta kompletterade de med en mirafräst laddluftkylare från metropolen Krylbo som ska klara även de varmaste bandagarna. 

Snabbt tillbaka till Vansbro igen och Andreas och den rullande landsvägen. Spänningen var olidlig … Pang! Effekten hade ökat från 570 hk i motorn till 635 hk, och vridmomentet från 643 Nm till 800 Nm i motorn – och fantastiska 710 Nm direkt på hjulen.

På ett bra sätt, utan att programmera om bilen, har de kraftigt ökat effekten, och än viktigare, vridmomentet. Mer än i både Ferrari 488 Pista och Porsche Carrera GT, och för pengar man faktiskt har. 

Det fräckaste och det som verkligen gjorde mig tårögd är att symaskinljudet från den 3,8 liter stora dubbelturbo-V6:an är borta och istället morrar motorn som en tiger.