Flash: Hur prins Carl Philip blev Sveriges motorprins

"Hår, skägg, ansikte, kropp i kaos. Han hade lärt sig att det var betydligt tuffare köra racerbil än vad det ser ut på tv."
Annons

Flash: Hur prins Carl Philip blev Sveriges motorprins

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Hur gick det egentligen till när Sveriges prins Carl Philip blev motorprins? 

Allt började faktiskt 1992 när jag träffade hans pappa H.M. Konungen, Carl XVI Gustaf på ett event på Karlskogabanan. Vi fick kontakt på flera sätt och H.M. Konungen använde efter det sin ”power” för att hjälpa till att bygga upp svensk racing.

Han stöttade Volvos racing, han var med och gav uppmärksamhet till den kommande kungaklassen STCC, och på många bra sätt hjälpte han till att bygga svensk motorsport så att bland annat förare som Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson har en formelbilskarriär idag. 

Kungens engagemang spelade stor roll för hur man såg på STCC och SM-racing i Sverige. Han hjälpte även till att, genom sin person, skapa partners som tillsammans byggde mästerskapet. 1996 träffade jag hans son prins Carl Philip, då sjutton år, som gick på Lundsbergs skola i Värmland. Han gillade vår familj och min familj gillade honom, så han började sova över på helgerna. 

För att ha något roligt att göra fick prinsen prova min kart. Jag körde, och kör fortfarande, karting för att jag tycker det är så kul. Vi föranmälde oss aldrig till tävlingar utan åkte bara till banan och anmälde oss på plats samma morgon. På det sättet slapp vi publik, journalister och uppmärksamhet, vi kunde helt enkelt bara åka dit och ha kul.

Åren gick och Flash Engineering byggde en Volvo S60-racingbil som prinsen debuterade med 2004 på Karlskoga och Mantorp i SSK-serien. Fortfarande utan uppmärksamhet. Ingen utanför banan visste något.

2005 till 2007 fortsatte vi att köra karting lite här och var i Sverige, utan att någon visste om det. Vi hade grymt roligt, helt utan press. Då liksom från ingenstans kom jag på den grymma idén: Vad fasen, vi kör Porsche Carrera Cup, en perfekt klass för prinsen. Ingen elitklass, bara en massa före detta racerförare som körde för att det var roligt, i fräcka, bra bilar.

Sagt och gjort. En Carrera Cup-bil fixades och första träningen, ett tre dagar långt test på Hockenheim i Tyskland, genomfördes på senvintern/våren.

Dag ett var prinsen först in på frukosten, nyrakad, med fin frisyr och struken skjorta. Andra dagen var han sist till frukosten, orakad, skrynklig och med håret åt alla håll, liksom direkt från kudden. Tredje testdagen dök han inte ens upp till frukost, han kom direkt till depån och såg sliten ut, lyfte in benen i bilen och satt med tom blick och tittade rakt fram på ingenting. Hår, skägg, ansikte, kropp i kaos.

Han hade lärt sig att det var betydligt tuffare att köra racerbil än vad det ser ut på tv, det vi på engelska kallar ”learning by doing”. 

Första racet var samtidigt som STCC-premiären våren 2008 på Knutstorp. 10 000 i publiken, minst hundra ackrediterade journalister, direktsänt i tv och alla medier i Sverige var där och bevakade, det var kaos som vanligt men nu även i prinsens liv. 

De enkla, anonyma, ouppmärksamma kartingdagarna var över, och verkligheten blev som en snyting på näsan som förvånade oss båda. Men det är en annan historia…

Annons
Annons
Rulla till toppen