Ternström: Gratis Ferrari?? Jajamän!!

Krönikörens tips om en drömbil som du kan äga – och göra vinst efter något år.

Ternström: Gratis Ferrari?? Jajamän!!
Min första superbil. Augusti år 2000. Jag var 24 år.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Något vi alla har på vår bucket list är att äga en Ferrari. Den här krönikan handlar precis om det. Att förverkliga en dröm, och att drömmen faktiskt är inom räckhåll. 

För några nummer sedan beskrev jag kostnadsbilden kring att äga en modern superbil. Som exempel använde jag en Ferrari 488 Spider för två och en halv miljon kronor. En hel del av er blev chockade över kostnadsbilden, där den landade på hisnande 25.000 kronor per månad. 

Därför tänkte jag välja ut en betydligt billigare drömbil i detta nummer. En bil som det är köpläge på just nu. Ferrari F355. Inte bara är den en av de vackraste som någonsin har producerats, den är även relativt modern och väldigt underhållande att köra. 

Manuell sexväxlad låda med växelspak i aluminium och en härlig kuliss för växellägena. Få bilar i världen ger lika mycket körglädje som en F355. Den är 25 år gammal, men det spelar egentligen ingen roll – du äger en riktig Ferrari och ingen kan ta det ifrån dig. 

Dessutom är ljudet i en klass för sig. Troligtvis det vackraste motorljudet någonsin. Framför allt om du monterar ett sportavgassystem från Tubi. Tar du även bort katalysatorerna, vilket är lika populärt som olagligt, har du en vagn som låter som en F1-bil. 

Det finns flera olika varianter av F355. GTB, GTS och Spider. GTB är en coupé, GTS har ett avtagbart targatak och Spider är en cabriolet. Vilken du väljer är en smaksak. GTB och GTS kostar ungefär lika mycket, medan en Spider kan kosta något mer.

I det här exemplet köper vi en bil för 800.000 kronor. För den summan får du en F355 i väldigt bra skick. Eftersom den har några år på nacken är det viktigt att den har servats ordentligt och använts. 

Varning för bilar som har stått parkerade i många år. Hellre lite fler mil än ett exemplar som stått och samlat damm. De som stått oanvända länge får oundvikligen problem. Packningar i motorn torkar, hjullager rostar ihop och du kan få allvarligt strul även om bilen har få mil på mätaren. Runt 8.000 mil är min rekommendation. 

Vi börjar med finansieringen. 160.000 kronor måste läggas in som kontantinsats. Resten kan du finansiera. Med hjälp av en kreativ bilhandlare bör du kunna få igenom ett avsevärt restvärde och hamna på en månadskostnad på runt 6.000 kronor. 

Skatten på bilen är ungefär 3.000 kronor per år, och service hamnar på cirka 20.000 kronor per år. En F355 kostar rätt mycket att serva vart tredje år, eftersom motorn måste ur för att byta kamrem. En vanlig service utan kamremsbyte kostar inte så mycket. Se till att bilen du köper nyligen har bytt kamrem och spar en massa pengar. 

Vidare måste du ha en helförsäkring. En försäkring för en Ferrari F355 kostar mellan 10.000 och 25.000 kronor om året beroende på var du bor. Låt oss räkna på 15.000 kronor i detta exempel.

Sedan ska du självklart köra med bilen. Vi säger 500 mil om året, vilket är rimligt för en entusiastbil. Vi räknar på 1,8 liter per mil och får då 900 liter bensin. Med ett bensinpris på 15 kronor har du en årsbudget för soppa på 13.500 kronor.

Om vi räknar ihop alla kostnader ser en kalkyl ut ungefär så här:

• Avbetalning: 6.000 kronor per månad

• Fasta kostnader (skatt, försäkring, service): 3.000 + 15.000 + 20.000 = 38.000 per år

• Bensin: 13.500 kronor per år

• Månadskostnad: 6.000 + (38.000/12) + (13.500/12) = 6.000 + 3.167 + 1.125 = 10.292 kronor per månad

Nu till det fina. Det finns en väldigt viktig aspekt i kalkylen vi måste ta upp och som jag vill göra dig medveten om. Det finns ingen värdeminskning på en F355. Snarare värdeökning. Modellen är den Ferrari som just nu står "på tur" att bli en klassiker. 

Jag tippar på att ett fint exemplar kostar över en miljon om några år. Den är väldigt vacker, rolig att köra, låter som en F1-bil och mycket åtråvärd. Om du sköter din investering kan du se fram emot en bra affär den dagen du väljer att sälja den. Med mycket stor sannolikhet har du då ägt och kört din Ferrari gratis, eller gjort en liten vinst. 

Gratis Ferrari? Jajjamän. Det är bra läge just nu om du vågar ta steget och förverkliga din dröm.