Krönika: "Sparka chefen för MBUX omgående!"

Krönika: "Sparka chefen för MBUX omgående!"
MBUX-systemet som sitter i nya Mercedes S-klass är ingen höjdare enligt testredaktör John Eriksson.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Ibland var det verkligen bättre förr. Utvecklingen av Mercedes infotainmentsystem MBUX är ett perfekt exempel på det. Förändringarna man har gjort till den senaste varianten av systemet är riktigt dåliga, ja rent av usla.

Detta blev uppenbart när vi nyligen testade två Mercedesmodeller efter varandra. Vi började med helt nya Mercedes S-klass (läs det testet här) som har den uppdaterade versionen av mediesystemet MBUX. Det sitter även i den nya och nyss visade generationen av C-klass.

När vi lämnade tillbaka S-klass hämtade vi samtidigt ut den lilla suven GLB för nästa test (håll utkik i ams nummer 7/2021). Den har fortfarande det gamla MBUX. Eftersom vi körde bilarna direkt efter varandra blev skillnaden i användarvänlighet och ergonomi väldigt tydlig.

Det gamla systemet i GLB har en pekplatta, fysiska menyknappar och en volymrulle på mittkonsolen. En volymrulle sitter även på höger ratteker. Skärmen är av pekvariant, men man behöver inte pilla på den om man inte vill tack vare de andra reglagen. Allt går dessutom att styra från ratten.

De fysiska menyknapparna gör att gamla MBUX är lätthanterligt och snabbt att navigera runt i. Logiken är enkel att förstå och antalet tryck för att hamna rätt är ofta få. Man är också en säker förare i trafiken som bieffekt

 

John Eriksson, testredaktör på auto motor & sport.

Med nya MBUX har Mercedes övergett knapparna och reglagen på mittkonsolen. Istället har man satsat på en stor pekskärm och endast ett minimum av fysiska knappar i dess underkant. Volymrullen är nu ersatt av en pekkänslig yta där man sveper fram och tillbaka för att justera volymen – både under skärmen och på ratten.

Uppdaterade MBUX kräver mer av förarens uppmärksamhet och är mindre intuitivt. Det reglaget som man ska svepa på för att justera volymen är ett kapital för sig – långsammare, mindre exakt och allmänt irriterande att använda. VW-koncernen har också gått över till samma lösning nu, så Mercedes slipper stå ensamma vid den skampålen. För det är verkligen uruselt. Ingenjörerna som kom på det förtjänar en speciell plats i helvetet. VW-gruppens senaste mediesystem är för övrigt också riktigt dåligt, inte bara volymreglaget, men nu råkade det bli extra tydligt mellan Mercedesmodellerna.

Nya Mercedes S-Klass.

Mercedes GLB35 AMG.

Varför går man åt det här hållet? Man kan nästan undra om utvecklingsavdelningarna bara består av skärmkåta, millennials utan körkort. En anledning är naturligtvis att det är enklare och billigare att sätta in skärmar som samlar många funktioner istället för att tillverka inredningar med knappar och diverse rörliga delar.

En annan orsak handlar om marknadens förväntningar. 2018 träffade jag Carolin Köberle, en ung tjej som då var ansvarig för Audis nya infotainmentsystem. Hon förklarade att övergången till deras dubbla skärmar bland annat berodde på att köparna på främst den asiatiska marknaden ville ha samma användarupplevelse i bilen som på sina smarta mobiltelefoner. 

Men allt är inte åt helvete på den här fronten, det finns ljuspunkter!

 

Carolin Köberle.

Audi e-tron GT.

På tal om just Audi, de är nämligen del av en ny trend inom bilindustrin som faktiskt går bakåt på det här området. Titta på inredningen i nya e-tron GT. Där har man övergett den nedre skärmen på mittkonsolen och istället gått tillbaka till fysiska knappar för att sköta klimatanläggningen. Enligt Audi är det för att bilen ska vara så förarfokuserad som möjligt. Man medger alltså att det är lättare att trycka på knappar än att pilla på skärmar samtidigt som man kör bil. Jag kan bara hålla med, men tycker att det borde se ut så i alla bilar, för att hjälpa förarna att vara fokuserade på körningen. Det vore rätt naturligt, kan jag tycka.

Audi är inte ensamma om detta. Uppdaterade Jaguar I-Pace har också gått från pekskärm för klimatreglagen till knappar. Samma sak med nya Citroen C4 – klimatreglagen är nu fysiska knappar och vred istället för att som tidigare ligga i infotainmentskärmen.

Det är uppmuntrande att några biltillverkare har tillräcklig självinsikt och ödmjukhet för att ändra sig. Användarvänligheten och trafiksäkerheten vinner på det.

Frågan är nu bara hur lång tid det tar innan Mercedes gör om och gör rätt. Mitt förslag är att man börjar med att sparka chefen för MBUX omgående.

Citroen C4.

Jaguar I-Pace.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag håller med dig, John!
446
41