Peter Ternström: Här är mitt drömgarage!

Om du hade obegränsat med kapital – vilka bilar skulle stå i ditt garage? Här är min lista på nio bilar som faktiskt är inom räckhåll.

Peter Ternström: Här är mitt drömgarage!
Vår krönikör listar nio bilar han vill ha i sitt drömgarage – som en Mitsubishi Lancer Evo 6 Tommi Mäkinen Edition.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Om du hade obegränsat med kapital, vilka bilar skulle stå i ditt garage? Jag tycker att det är en väldigt intressant fråga. Alla har tänkt tanken. Du har säkerligen minst ett par bilar du gärna hade ägt om tillfälle getts. 

Innan vi sätter igång: självklart vill jag äga en Ferrari 250 GTO och en McLaren F1. Det är dock inte realistiskt, eftersom det då blir bilar för en halv miljard i garaget. 

Istället har jag valt nio bilar som faktiskt är inom räckhåll. Alla har sin speciella karaktär vilket gör att kombinationen blir helt perfekt. Så här ser min lista ut. Varsågoda, här kommer Ternströms drömgarage!

Ferrari F355 GTS (1998). En av de vackraste bilarna som Ferrari har byggt. Relativt billig att äga och skoj att köra. Ett absolut fantastiskt motorljud. Precis som jag skrev för två nummer sedan är det just nu köpläge på F355. Du får ett fint exemplar för cirka 700 000 kronor, men priset kommer att gå upp till över en miljon inom några år. Jag vill ha en röd med beige inredning, med under 8 000 mil på mätaren. 

Porsche 996 GT3 (2000). Den råaste Porschen som fabriken i Stuttgart har skruvat ihop. Det blir inte mer Porsche än så här. En otroligt speciell körupplevelse som bara Porsche kan få till. Härligt! Jag vill ha en röd med svart inredning. Den ska ha skalstolar i skinn och det behövs ingen bur eller några fyrpunktsbälten. En sådan landar på cirka 800 000 kronor tror jag. Borde vara en bra investering. 

BMW M Roadster (1999). Självklart ska det stå en liten cabriolet i garaget. Kaxigast är en estorilblå Z3 M Roadster. Väldigt underhållande bil med den klassiska högvarviga raka sexan. Priserna börjar kring 300 000 kronor för ett fint exemplar.

Mitsubishi Lancer Evo 6 Tommi Mäkinen Edition (2000). Utan tvekan den bil på listan som är roligast att köra. Jag ägde en vintern 2004, och det finns ingen skojigare bil att sladda omkring med i snö och slask. Tyvärr väldigt plastig inredning, men det kan jag leva med. Ett bra exemplar kostar minst 400 000 kronor idag. Jag vill ha en röd med vit/svart dekor. 

Mercedes-AMG SLS (2012). Och nu till en fantastisk GT-vagn. Extremt lång huv och måsvingedörrar. En viktig komponent är motorn: AMG:s ypperliga 6,2-liters V8 utan turbo som låter underbart. En grå med svart/beige inredning, tack. Sportstolar – inte de tråkiga komfortstolarna. Priserna börjar runt 1 650 000 kronor för ett vettigt exemplar utan för många mil på mätaren. Vill du ha en bil i utställningsskick med låga mil kostar den över två miljoner. 

Lamborghini Huracán Performante (2017). Lambos roligaste bil, med en V10 på 5,2 liter som pumpar ut 640 hysteriska hästkrafter på höga varv. En ljudmatta utan motsvarighet bland moderna superbilar. Den ska vara grön med svart inredning i alcantara. Racingstolar i kolfiber, tack. Du kan få ett bra exemplar för cirka 2 300 000 kronor. 

Dodge Viper GTS (2014). En jänkare måste in i garaget. Här kommer listans mentalpatient – ett riktigt aggressivt monster med 8,4-liters V10, manuell låda och nyckfulla vägegenskaper. Ska du vara snabb gäller det att hålla tungan rätt i mun! Som tur är finns ESP och andra system för att hålla bilen på vägen, men bara på den sista generationen Viper (Gen V) som kom 2013. En väldigt vacker bil med speciell karaktär. Kostar strax under en miljon kronor idag.

Lotus Exige (2016). Bankörning är roligt! Det finns ingen bättre bil att köra bana med än en liten och extremt lätt Lotus. Näst efter Mitsubishi Evo 6 är detta det mest underhållande i mitt drömgarage. Har ägt flera stycken och körglädjen tar andan ur mig. Häpnadsväckande acceleration då den har 350 kompressormatade hästkrafter och bara väger 1 200 kg. Mycket lätt att köra på (och över) gränsen på en racingbana och väldigt låga driftkostnader. Motorn, som kommer från Toyota/Lexus, är skottsäker. Du borde få ett fint ex för strax över 400 000 kronor. 

Fiat 126p (1999). Sista bilen på listan är min absoluta favorit. Fiat 126p, made in Poland. En sådan här söt liten vagn har jag ägt i många år och jag tar fram den fina sommardagar. Den startar alltid på första försöket. Var beredd på sjukt mycket uppmärksamhet och många tummen upp. Har du, som jag, polskt blod är detta en självklar medlem i ditt drömgarage. Du behöver dock snabba på lite! Priserna har stuckit iväg något vansinnigt. Bra exemplar kostar snart 5 000 euro i Polen. De finaste går för över 150 000 kronor på auktion. De är då 70-talare med kromdetaljer. Jag har en 99:a som var bland de sista av produktionsbandet i Tychy i Polen. 

Vad tycker du? Fattas det någon bil? Hur ser ditt drömgarage ut? Mejla mig och berätta. Har jag möjlighet svarar jag gärna på ditt mejl. peter@pternstrom.com