Alrik: Förbjud inte ånglok!

Nu ska jag sticka ut hakan en decimeter mer än vanligt. Vad du och jag tycker är ointressant. Det intressanta är varför vi tycker det vi tycker!

Det här är ledaren ur auto motor & sport nr 8/2021


Vad sägs om att förbjuda ånglok? Alla ni som är snabba med era digitala avtryckare och förstår att jag raljerar kring det diskuterade EU-förbudet förbudet för bilar med förbränningsmotorer från 2030 – vänta gärna en liten stund.

Nyheten att nio länder inom EU vill att detta ska gälla hela EU och inte vara upp till varje land slog ner som en bomb på vår hemsida och trafiken sköt i höjden. Nästan 80 procent tryckte till på "bromsaknappen" och diskussionen var rätt vild.

I det digitala tidevarvet har vi alla förvandlats till blixtsnabba åsiktsmaskiner som ska reagera på allt. Helst innan vi läst färdigt mer än halva rubriken … Att tänka efter? Nej. Gå på repeat på det du bestämt dig för att tycka. Tryck gärna till med något nedvärderande omdöme om din meningsmotståndare: som lågt IQ, socialbidragstagare, en förhatlig politisk hemvist. Det kändes skönt, eller hur!

Mycket märkligt. 

Tycker jag att bensin- och dieselbilar är fossila ånglok? Är förbud rätt väg att gå eller överförmynderi och plakatpolitik? Vad betyder ett eventuellt förbud för mig – och dig?

Nu ska jag sticka ut hakan en decimeter mer än vanligt. Vad du och jag tycker är ointressant. Det intressanta är varför vi tycker det vi tycker!

Ser jag främst till min vardag som med elbilsälskande ögon blir renare, tystare och mer ekonomisk? Eller är det min kärlek till förbränningsmotorers underbara sång, förmåga att dra tungt och kunna tankas på några få minuter som avgör? Är det min känsla av "frihet", att jag gör vad jag vill, och att jag inte vill ha förändringar som styr?

Eller – tar tankarna det globala greppet – vad betyder det för klimat och ekonomi, arbetstillfällen? Om man nu inte är inne på linjen att klimatfrågan är en bluff och gärna blundar för alla problem med olja. 

Är du och din vardag viktigast eller är det högre prioritet på att bilismen slutar tanka fossilt? Att all världens bilar ska köras på förnyelsebara bränslen är en utopi eftersom fartyg och flyg är första tagare på det. 

Frågan om förbud är kanske en icke-fråga? Biltillverkare efter biltillverkare har rapporterat sista tillverkningsår för bilar med förbränningsmotorer. Vill du ha en Volvo, Jaguar eller för delen Bentley tvingas du köpa något annat efter 2030. Utbudet av nytänkande och spännande bilar med förbränningsmotorer lär krympa väldigt snabbt. Audi har exempelvis meddelat att man slutat utveckla dessa. Förmodligen är det bara Koenigsegg och några nischtillverkare som fortfarande lägger pengar och energi på den "gamla tekniken". Det blir en annan bilvärld. Men här har jag en framtidsspaning, mer om den längre fram …

Land efter land höjer skatter för bilar med höga utsläpp, vilket sänker intresset för vanliga bruksbilar med förbränningsmotorer. Ekonomin driver konsumenterna till elektrifiering – rätt eller fel kan man träta om, men så är det.

Allt strängare avgasregler påverkar utvecklingen åt samma håll. Vanliga vardagsbilar med bensin- och framför allt dieselmotorer blir dyrare medan de elektrifierade sjunker i pris tack vare billigare batterier och större tillverkningsvolymer.

Vad spelar egentligen ett förbud för roll? Är det bara för att retas eller visa på makt? Eller behövas det? Vad är syftet?

Bilindustrin hade förmodligen inte utvecklat katalytisk avgasrening utan lagkrav på utsläpp. Elektrifieringen hade inte skett utan krav på lägre koldioxidutsläpp och hjälp med skattelättnader. Det är politiker som driver utvecklingen, ofta går de i ledband hos industrin, men ibland ställer de höga krav och driver på. Vissa gånger håller majoriteten av befolkningarna med, andra inte.

Men så har vi en del länder som ligger efter när det gäller elektrifiering. Där ekonomin bromsar. Ett förbud skulle sätta fart på omställningen där.

Till alla som får ont i magen när de tänker på 2030 – jag fick nyss ett sådant mejl – säger jag att det kommer att ordna sig. Om tio år är cirka 70 procent av alla bilar i Sverige fortfarande bensin- eller dieseldrivna. Och: teknikutvecklingen och laddinfrastrukturen tar jättekliv varje år.

Jag tror dessutom att det blir undantagsregler som gör att förbränningsmotorbilar fortfarande byggs 2030, riktiga entusiastbilar. 

Resten lär bli fantastiska elbilar, allt annat är otänkbart. Tror verkligen någon att räckvidd och laddning är en stor fråga 2030?

Så tillbaka till huvudfrågan. Nej, jag tror inte att det behövs ett förbud, lika lite som det behövdes ett för att mota bort smutsiga ånglok. 

Vad tycker du – och framför allt, varför?

Alrik Söderlind, chefredaktör.