Ternström: Bilen från framtiden fyller 50 år!

Snart är du bättre informerad än 90 procent av dina vänner.

Ternström: Bilen från framtiden fyller 50 år!
Den forne Formel 1-föraren Gerhard Berger vet hur man bäst avnjuter en Countach.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Grattis på 50-årsdagen! I dagarna fyllde en mycket viktig bil år. Inte vilken som helst, nej det var självaste Lamborghini Countach som firade jubileum. En bil jag hade på affisch i mitt pojkrum. Blå var den. Med Lamborghini Countach skrivet bakom i neon.

För 50 år sedan, den 11 mars 1971, exakt klockan 11.00, drogs täcket av på den årliga bilsalongen i Genève. Publiken blev stum av förundran. Helt knäpptyst blev det. De hade aldrig sett något liknande förut. Det var ingen bil. Det var ett rymdskepp. En design flera decennier före sin tid.

Två bilar hade Lamborghini lanserat innan. Först ut var 350 GT. Den visades 1963 och var en GT-vagn. Motorn fram och mycket komfort. Detta var Ferruccio Lamborghinis vision av den perfekta superbilen. Den sålde hyfsat bra, men blev aldrig en riktig hit. Den var för lik andra bilar i samma segment för att kunna göra ett starkt intryck. 

Nästa försök var Miura, som visades 1965 i Turin. Det var den första serieproducerade bilen i världen med motorn bakom föraren. Med den tidens mått en liten revolution. Ferrari tog snabbt efter med Dino som också hade motorn i mitten. Några år senare kom även Ferrari 365 GT4 BB, som hade en rejäl V12 bakom föraren. Mer matchad mot Miura. Racet var fortfarande igång, och Lamborghini hade inget rejält försprång än. 

Countach blev bilen där Lamborghini definitivt satte ned foten. Inte bara var motorn i mitten, nu var även designen många steg före Ferraris. Bilen såg ut att komma från framtiden, och dörrarna öppnades uppåt. Uppåt! Så otroligt häftigt. Den blev omedelbart en succé. 

Lamborghini Countach LP400 hette den. LP eftersom motorn var längsmonterad och satt baktill, 400 då den var på nästan fyra liter. 

Countach producerades i hela sexton år, i nära 2 000 exemplar mellan 1974 och 1990. En evighet i bilsammanhang, där en normal livscykel var sex–sju år. En väldans massa varianter blev det. Först LP400, som följdes av LP400 S. S som i sport, som hade lite extra pulver. Sedan kom LP500 som hade större motor. (LP400 hade en V12 på 3,9 liter, LP500 var på 4,7). Några år senare lanserades 5000QV och 25th Anniversary. Motorn var då borrad till 5,2 liter. (Dagens V12-bilar från Lamborghini är på 6,5 liter.)

En rolig detalj är att Lamborghini experimenterade med turboladdning. År 1984 presenterade de LP500 Turbo S i Genève. Motorn lämnade, med den tidens mått, otroliga 740 hästkrafter.

Kan du tänka dig! En superbil med 740 hästkrafter när närmaste konkurrent (Ferrari 288 GTO) hade knappt 400. Det hade varit något. Lamborghinin hade en toppfart på över 330 km/h. En sensation. Projektet övergavs tyvärr. Bara två bilar byggdes. Synd.

Det finns en viktig person du måste känna till. Countach ritades av designbyrån Bertone. Där jobbade en man vid namn Marcello Gandini. Herr Gandini är legendarisk inom bildesign. Han är känd för något som kallas "The Italian Wedge", en typ av bildesign med väldigt spetsigt utseende. Lancia Stratos, bland annat. Marcello Gandini har designat många andra bilar hos Lamborghini, framför allt Miura och Diablo. Han har även ritat Bugatti EB110.

Countach blev en extremt viktig bil för Lamborghini. Inte bara sålde den som smör i solsken och satte varumärket på kartan. Det var numera inga tvivel om att Lamborghini var en värdig utmanare till Ferrari i Maranello. Countach lade också grunden till Lamborghinis DNA. Alla moderna bilar från fabriken i Sant'Agata härstammar från denna design.

Jag fick det förklarat för mig av Mitja Borkert, nuvarande chefsdesigner på Lamborghini. Jag träffade honom senast i Bahrain vid lanseringen av Huracán Evo för några år sedan. 

Flera saker är viktiga. Dramatisk design som är flera år framför alla andra konkurrenters. Gandinis "pen stroke" dikterar bilens utseende. Linjen är framför allt synlig i vecket mellan vindruta och nos. Så litet veck som möjligt. Helst ska linjen vara obruten.

Detaljer i hexagonal skepnad återkommer i lysen och detaljer i inredningen. Väldigt många saker, som exempelvis utblås av friskluft i kupén, är hexagonala i alla bilar. Sist men inte minst måste karossen vara tre centimeter lägre än närmaste konkurrent från Ferrari. 

Det stämmer faktiskt. Lamborghini håller sig troget till det DNA som deras 50-åring lade grunden till. Huracán är exakt tre centimeter lägre än en Ferrari 488 och F8. Jag vågar lova att nästa modell av Lamborghini kommer att vara precis tre centimeter lägre än motsvarande Ferrari. En detalj som fått många konsekvenser för designen. I en Lamborghini sitter föraren mycket längre fram än i en Ferrari.

Vidare måste en Lamborghini låta spektakulärt. Helst lika vackert som de första V12-bilarna på 70-talet. Det ska låta mycket och gärna några tonarter över annan trafik. Det är därför Lamborghini kommer att undvika turboaggregat på sina superbilar så länge det går. Ljudet är fantastiskt, något de snart är ensamma om.

Där har du det. Nu är du bättre informerad än 90 procent av dina vänner. Allt har att göra med Countach som visades för exakt 50 år sedan. En Lamborghini ska låta bättre, ha mer dramatisk design och vara lägre än en Ferrari. Anledningen är Countach. Stort grattis på 50-årsdagen!