Alrik: Sveriges bilpolitik är trasig!

"Och där tycker jag att miljöpartiet avslöjar sig som ett bilhatarparti och inte ett miljöparti som vill ställa om till eldrift."

Alrik: Sveriges bilpolitik är trasig!

Det här är ledaren ur nummer 9/2021 av auto motor & sport.


Man ska inte skriva om politik eller religion men … Nu måste jag ta upp landets partipolitik. Jag har svårt att förlika mig med att Miljöpartiet styr bilpolitiken – och att Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Liberalerna och Centerpartiet låter det ske. Eller rättare sagt, jag har svårt för dagens bilpolitik.

Det senaste utspelet betyder att det blir rejält mycket dyrare att ha en tjänstebil eller en personalbil – om du inte har råd med en bil som kostar över 650 000 kronor. Då blir det billigare! 

Hur resonerar man? Det känns inte som socialdemokratisk politik att gynna de rikaste.

Det blir också extra mycket dyrare för elbilar. Speciellt för de som kostar runt 350 000 kronor. Det är nästan så att det kvittar om man väljer en elbil eller en bil med förbränningsmotor – hur kan Miljöpartiet komma med en sådant förslag? 

I snitt har förmånsvärdet för elbilar ökat med 80 procent på ett halvår. Helt galet om man tycker att omställningen är viktig – nu riskerar försäljningen av elektrifierade bilar att bromsas, ja hela bilförsäljningen. Är det verkligen bra?

För alla som har sin tjänstebil som arbetsredskap betyder de nya reglerna att kostnaderna ökar med i snitt 37 procent. Då ska vi komma ihåg att runt 70 procent av de som har en tjänstebil årligen kör över 1 000 mil i tjänsten och alltså har bilen som sitt arbetsredskap. Varför ska det bli mycket dyrare att göra sitt jobb?

Miljöpartiet har flera skäl till de nya reglerna. För det första vill man inte att det ska vara billigare att ha en tjänstebil än en privatbil. Huvudskälet till höjningen är att fler män än kvinnor har tjänstebil – det handlar alltså om jämlikhet.

Ursäkta, men nu blir jag trött. Är skälet till vår progressiva skatteskala – att de med högst lön ska betala mest – jämlikhet mellan könen? Kommer tjänstebilar att bli billigare för alla om män och kvinnor har samma snittlöner?

Och som sagt, varför göra det billigare att ha riktigt dyra tjänstebilar samtidigt som exempelvis billiga elbilar blir nästan dubbelt så dyra? Är det jämlikhet – med tanke på att kvinnor i snitt har lägre löner och kanske skulle ha råd med en billigare elbil? Dessutom, om en person i hushållet får högre skatt påverkar det hela hushållet.

Miljöpartiet hoppas att fler kommer att cykla när det blir dyrare med bilar, och där tycker jag att man avslöjar sig som ett bilhatarparti och inte ett miljöparti som vill ställa om till eldrift. Ska vi få en omställning behöver vi ökad elbilsförsäljning – inte minskad. Dessutom behöver vi bra regler som ser till att elbilarna inte exporteras – men sådana orkar man tydligen inte ta fram.

Att de andra partierna ställer upp på allt detta har förmodligen med ekonomi att göra. De nya reglerna beräknas höja skatten – statens inkomst – med 2,3 miljarder kronor. Om nu inte många skippar tjänstebilar, för då lär statens inkomst minska … 

Regeringens förslag som förmodligen kommer att gälla från den 1 juli 2021 har fått massvis med kritik från olika remissinstanser, inte minst Skatteverket som tagit fram sitt eget förslag som jag tycker är riktigt bra. 

Men nu stressas Miljöpartiets förslag igenom, vilket ger ytterligare ryckighet på bilmarknaden. Måste vi ha nya skatteregler för bilar tre gånger per år? 

På vår hemsida tycker bara 15 procent att regeringens förslag är bra och jag har svårt att tro att förslaget skulle få en majoritet om vi hade en folkomröstning.

Till nästa nummer tänker jag fråga alla partier som låter Miljöpartiet styra som de vill med bilpolitiken om det håller med om själva politiken – eller om de "säljer ut sig" för att få igenom annat? 

Mina frågor är: 1) Ska dyra bilar bli billigare? 2) Bör elbilar bli mycket dyrare? 3) Ska de som kör över 1 000 mil i tjänsten ha stora höjningar? 4) Vad anser ni om Skatteverkets förslag? 5) Kommer det nya förslaget att skynda på omställningen? 6) Främjar förslaget jämlikheten? 

Håller man aktivt med eller ger man bort sin röst? Och vad tycker oppositionspartierna? 

Jag återkommer.