”Flash”: Suger F1, eller kan säsongen 2021 bli rolig?

"Däcken håller, hojarna går fortare än någonsin och där slipper man pappor med pengar som köper in sina söner. Jag misstänker att papporna betalar sönerna pengar om de INTE kör MotoGP..."

”Flash”: Suger F1, eller kan säsongen 2021 bli rolig?
Som ung hade Janne Flash drömmar om att bli roadracingförare.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nu är rally-VM igång med Kalle Rovanperä och Oliver Solberg som energikick i kanske det bästa mästerskapet på många år. Oliver har en bit kvar innan han är ordinarie titelutmanare men det kommer. Om inte annat ser man ljuset i en annars mörk tunnel för rally i Sverige den senaste tiden. 

F1 handlar just nu bara om med hur många poäng och när Lewis Hamilton har säkrat sin nästa VM-titel. Han har talangen, han jobbar nog hårdast av dem alla, han har superkollen och när det inte fungerar är han alltid där och kasserar in turen. Så agerar en mästare. Bottas har stolpe ut race efter race.  

Samma med Max Verstappen. Max har varit en talang så länge nu att det känns som att han är pensionsredo. Han kan bli en av de snabbaste förarna i F1 som suttit i rätt bil och team men ändå inte vunnit VM. Lite som Felipe Massa i Ferrari när fjädrar studsade i huvudet, motorer gick sönder och väder blev motståndare när han minst behövde det. Verstappen gör 99 procent rätt hela tiden. Men än så länge gör någon annan det 100 procent rätt och då vinner man inte. Max Verstappen måste snäppa upp sig om han ska bli världsmästare. 

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Dessa DRS-luckor som tar bort momentet med att planera och köra om sina medtävlare förstör hela upplevelsen med F1, min farmor kan köra om med DRS. Det gör även de urdåliga däcken som det pratas om HELA tiden. Det känns som F1 bara är "däcktävlingar". 

Nej, jag hoppas de nya reglerna gör det intressant igen istället för den konstgjorda spänning sporten bjuder på idag. Det finns även ett gäng förare som ska bort, som gjort sitt på den högsta nivån. Och nej, jag köper inte "det har alltid varit så i F1", det är 2021 nu och de bästa i världen ska köra där, ingen annan.

Jag killgissar att Vettel blir årets bottenapp, man ska vara självkritisk när man skriver på avtal på den nivån; till skillnad från Massa och Verstappen satt Vettel en gång i det bästa teamet och den bästa bilen och segrade när han hade chansen, men idag känns han bara trött och bitter. 

Men det stora viktiga, häftiga, vansinniga, hjärtinfarktskapande mästerskapen MotoGP är också igång. Till skillnad från F1 har de bara tagit bra tekniska beslut. Däcken håller, hojarna går fortare än någonsin och där slipper man pappor med pengar som köper in sina söner. (Jag misstänker att papporna betalar sönerna pengar om de INTE kör MotoGP …)  

Tvärtemot F1 kan man aldrig gissa vilka som ska slåss om segrar, pallplatser eller poäng i MotoGP. Man pratar fem–sex förare per race och fem tillverkare som kan vinna, och det ändras från race till race.

Här sparas inga däck, sladd in, sladd i mitten och sladd ut ur kurvorna (även om de också måste köra så att däcken håller). Där finns inga vingar att öppna när man gör omkörningar i dubbla hastigheten mitt på rakan, utan omkörningar på bakhjul, axel mot axel i 200 km/h är mer regel än undantag. Ducati och Johann Zarco slog även nytt höghastighetsrekord i helgen som gick … 362,4 km/h. Jag skriver det igen. 362,4 km/h.

Jag har kört i 285–290 km/h på en KTM 1290 Superduke förra sommaren och det är obscent fort. Lägg till 80 km/h och jag vet inte om jag vågar det ens, än mindre armbåge mot armbåge. 

Jag behöver inte räkna upp vilka jag hejar på för jag är lika glad oavsett vem som segrar då jag ser dem alla som idoler, hjältar, akrobater, cirkusartister och sist men inte minst, kompletta galningar.

Har ni inte tittat på MotoGP, gör det.