Alrik: Bilköparskolan 3.0

Det har aldrig varit skojigare och svårare att köpa en ny bil än nu. Här är mina åtta bästa råd – om du bryr dig om ekonomi och vill ha den bästa produkten.

Alrik: Bilköparskolan 3.0

Det här är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 13/2021. 


Det har aldrig varit skojigare och svårare att köpa ny bil än nu och därför kommer här en snabbkurs som kan spara dig massvis med pengar och mentalt lidande. 

Förr om åren fanns det två kompasser som man kunde navigera tryggt efter: Varumärke och bilens pris. En dyr bil med "fint" varumärke betydde en riktigt bra bil, med den senaste tekniken. Det gick nästan inte att göra bort sig.

En annan gammal sanning som är passé var att det fanns ett klart samband mellan bilens pris och totalekonomin. Köpte du en billig bil fick du god ekonomi. I dag är det där en livsfarlig tanke!

Bilar från ett och samma varumärke levererade dessutom ungefär samma saker, modellerna var snarlika i funktion, kvalitet och teknik – bara att välja storlek och prislapp – om du hade snöat in på ett speciellt varumärke. Glöm det. Det finns toppar och floppar bland de flesta varumärkena.

Dessutom var det en rätt så liten skillnad på tekniknivån mellan olika bilar medan dagens teknikexplosion är så våldsam att det är väldigt svårt att veta vad man kan kräva av en ny bil. Vad är modernt, vad är bra, vad är ett måste … Förr var en riktigt bra bil snabb, hade fin läderinredning och ett skönt tjoff i dörren – skitenkelt!

Nu måste du ha koll på olika varianter av självkörning, veta vad en drös assistanssystem och parkeringskameror kan göra för dig, hur bra appen är, vilka olika typer av strålkastare som erbjuds, om bilen laddar snabbt – här skiljer det extremt mycket! Är infotainmentsystemet kvickt och lättjobbat, hur lång är räckvidden på el – på riktigt, för att inte tala om vad elektriciteten kostar när du snabbladdar.

Hur mycket påverkar däckens bredd bilskatten, går laddhybriden att köra på el när det är minusgrader, kan dieselbilen tankas med HVO100, kommer bilen att få automatiska uppdateringar via nätet, hur dyr är service och försäkring – det kan skilja väldigt stora pengar, för att inte tala om skatten de tre första åren och om elbilen har värmepump...

Den perfekta bilutvecklingsstormen eldas på av politikernas klimatambitioner som i sin tur förändrar skattenivåer och förmånsvärden snudd på i realtid. Därtill ger bristen på halvledare inom bilindustrin specialversioner utan viss utrustning … Hur ska man kunna hänga med och ta rätt beslut?

Att läsa en biltidning har aldrig varit mer nödvändigt än nu – om man bryr sig om ekonomi och vill ha den bästa produkten.

Dags för mina åtta bästa bilköparråd:

1) Tänk bort allt vad varumärke heter. Några exempel: Audis "Vorsprung durch Technik" gäller absolut inte om du jämför snabbladdning i nya q4 e-tron med sydkoreanska Kia och Hyundai. Snabbladdningstiden är dubbelt så lång! Volvo ska vara världens säkraste bilar, men just nu går inte dödavinkelvarning att beställa på grund av brist på halvledare – för övrigt borde dödavinkelvarning vara standard i en Volvo, eller hur? Att Volvo sätter på allvädersdäck på sina elbilar för att få lägre rullmotstånd är inte heller säkerhetshöjande. 

Framhjulsdrivna BMW 1-serie är långt ifrån körglädjemästare i sin klass. Mercedes kvalitetskänsla i nya S-klass är sämre än i föregångaren och i många andra bilar – och så vidare. Ny teknik betyder tyvärr också ofta problem, hur är det med driftsäkerheten? Gamla meriter är gamla meriter.

2) Glöm priset. Skatt, eventuell bonus, servicekostnad och framför allt drivmedel avgör ofta mer än prislappen. En dyr elbil är oftast billigare att äga under tre år än sitt bensindrivna syskon. Räkna på TCO – total cost of ownership.

3) Jämför tekniken. Ska du köpa laddhybrid, jämför batteristorlek, räckvidd och möjlighet att köra på el i minusgrader. Det skiljer rejält mellan olika bilar, dyrast är långt ifrån alltid bäst. När det gäller elbil, jämför räckvidd, snabbladdningshastighet och laddkostnad på långfärd. Det skiljer sig dramatiskt åt – vilket kan komma att synas på andrahandsvärdet om några år. Kör du bara i stan är annat avgörande.

4) Vilka behov har du – på riktigt? Hur långt kör du 97 procent av årets dagar? Välj storlek och räckvidd utifrån det. Drar du tunga lass långt – köp en dieselbil. Var pragmatisk, köp det som funkar för dig.

5) Finns inte bilen du vill ha? Behåll den du har ett halvår till!

6) Privatleasa. Visst, du som kan få förmånsbil bör räkna på det, men alla andra bör allvarligt överväga privatleasing. Det är där prispressen finns och säkerheten kring andrahandsvärdet. Det gör det också enklare att jämföra olika bilar – och inte bara se låta prislappen råda. Tycker du att privatleasingpriset är för dyrt, då är den för dyr att köpa! 

7) Begagnatrådet. Priserna har gått upp – kanske blir privatleasing billigare?! Räkna noggrant, du kan bli förvånad. Ska du ha den länge, köp en udda bil som kan få falla i värde. Ska du strax byta igen, köp en storsäljare. 

8) Det viktigaste: Köp en bil som gör dig glad. Vad är det viktigaste med din nästa bil? Satsa på en bil som får full pott i de grenarna.