Alrik: Vår tid är nu!

Det är bara att säga grattis, billivet har aldrig varit billigare. Så billigt att det kanske går att klämma in en entusiastbil i bilbudgeten.

Alrik: Vår tid är nu!

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 16/2021


Vad du än gör, visa inte den här texten för bilhatare! Och ännu viktigare, klaga inte på att det har blivit dyrt att ha ny bil.

Vi förstår inte hur bra vi har det, vi som behöver ha bil och gillar att ha något nytt. Visst har bilskatten skenat på ett vis som gör en mörkrädd, men om man stänger ner känslorna och ryggmärgstyckandet för en stund och låter förnuftet och de faktiska siffrorna tala blir bilden en annan. 

Eller är det sant? Förnuftet har flugit sin kos och går inte att hitta ens om man skulle be den kinesiska staten om hjälp med sökandet och identifierandet.

Bevis nummer ett: En kompis med en 15 år gammal Lexus fick nedslag på handbromsvajern vid besiktningen. Pris för reparation 11 500 kronor.

För den summan kan du ha en helt ny eldriven MG på privatleasing under ett halvår – och lägger vi till driftkostnader, värdefall, försäkring och så vidare blir skillnaden mycket större. Då kan du förmodligen ha den lilla elbilen hela året! Ny handbromsvajer eller ny bil i ett halvår – var finns förnuftet?

Bevis nummer två: Ett månadskort hos Stockholms lokaltrafik kostar 930 kronor. Ställ den summan mot att man kan ha en ny elbil för 1 990 kronor per månad, som kostar runt tre kronor milen att köra. 

Bevis nummer tre: En eldriven cykel av märket RAWBIKE kostar 23 900 kronor att köpa vilket är den exakta summan det kostar att hyra en ny bil i ett år … Är det rimligt eller förnuftigt?

Bevis nummer fyra: 2015 var medianinkomsten i Sverige 300 000 kronor om året, 2020 hade den gått upp med 25 procent till 380 000 kronor. Samtidigt har kostnaden för att som privatperson köra en ny bil fallit rejält. Då 2015 kostade det enligt vår ekonomiuträkning i ett test 53 kronor per mil att köra en Volvo XC60 D4. Idag är milkostnaden för en VW ID.4 39 kronor per mil – en minskning med 35 procent!

Vi har alltså i genomsnitt fått 25 procent mer pengar samtidigt som kostnaden för bilinnehavet har gått ner med 35 procent.

Milkostnaden för en Tesla Model 3 är idag densamma som för en BMW 320d Touring – för fem år sedan! Vill eller kan du inte köra en elbil, men skulle kunna leva med en Volvo V60 T6 laddhybrid blir milkostnaden densamma idag, som för en XC60 för sex år sedan. 

Bevis nummer fem: 2015 kostade privatleasing av en Volvo V40 T2 lika mycket som en XC40 T2 idag – vilken bil vill du helst ha?

Privatleasing har gått från 16 procent av marknaden till runt 50 procent. Tillverkarna slåss om att fånga in privatköpare på långa hyresperioder. Man kan verkligen undra om det finns något vett i dagens prissättning. Men det gör det så klart. Bilföretagen har tagit över bankernas roll och är numera finansinstitut, och erbjuder försäkringar och säkrar servicefakturan och inte minst: man kan sälja bilen en gång till efter leasingperioden. Man tar hand om hela affären och bilförsäljaren håller därtill på att bli arbetslös när allt ska skötas online.

Dessutom tror jag att det faktum att de flesta bilmärken måste slåss för att få ner sina koldioxidutsläpp för att undvika miljardböter till EU spelar in – bättre att hyra ut bilar billigt än att betala dryga böter.

Prispressen är enorm och den kommer inte att bli mindre när flera kinesiska tillverkare vågar sig hit.

Bevis nummer sex: Andrahandsvärdet på begagnade bilar ökade under 2020 med i snitt 12,8 procent. Corona gav mer efterfrågan på bilar och med en låg nybilsförsäljning betyder det högre priser. En bil som var värd 200 000 kronor gick i snitt upp med 25 000 kronor – vilket alltså räcker för att hyra en ny bil i ett år.

Bevis nummer sju: Om familjen vill åka på semester från Malmö till Sundsvall – en sträcka på 98 mil – blir kostnaden om man snabbladdar sin Tesla 500 kronor. Det är mindre än vad pizzalunchen för fyra personer går lös på. Och SJ vill ha dryga 2 000 kronor för samma tripp. Säg mig om det låter rimligt. 

Bevis nummer åtta: Den som köper sig en sju år gammal Golf med 16 000 mil på mätaren för 100 000 kronor, kommer när slutnotan serveras att ha betalat mer än den som privatleasar en ny småbil. Det där med att man inte har råd med elbil...

Det finns ett gigantiskt MEN som ställer till det för många. Den nya riktigt goda bilekonomin förutsätter att du kan ha en elbil. Det är då det blir billigt, med noll i skatt och låg driftkostnad. 

Av rättviseskäl måste vi ställa krav på politikerna att laddinfrastrukturen byggs ut snabbt, att man kan ladda hur man än bor.

Men till alla som kan det är det bara att säga grattis, billivet har aldrig varit billigare. Så billigt att det kanske går att klämma in en entusiastbil i bilbudgeten.

Eller, vad sägs om att en Porsche Taycan kostar tio kronor mer per mil än vad en Volvo XC90 T8 gjorde för fem år sedan?