Alrik: Volvos vågade strategi

Något måste helt enkelt vara fel när Volvo blir överkörda på hemmaplan när det gäller elbilsförsäljning, av ett gäng tillverkare som satsar hårdare, och en billig elbil från Kina.

Alrik: Volvos vågade strategi
Volvo Concept Recharge.

Detta är chefredaktörens ledare från auto motor & sport nummer 16/2021


Om fem år går Volvos elbilar 100 mil på en laddning, som går supersnabbt tack vare solid state-batterier!

2026 ska Volvo därtill tillverka batterier tillsammans med Northvolt, och när man väl fått upp farten ska batterierna räcka till över en halv miljon elbilar. 

Målet är att vara den ledande tillverkaren av premium-elbilar. 

Det är inget fel på Volvos kaxighet och givetvis hoppas vi att det kommer att bli så. Just nu går det också fantastiskt bra för Volvo, försäljningen ökar, marknadsandelarna växer och miljarderna trillar in samtidigt som man delar utvecklingsbudget med Geelykoncernen.

Den nyligen visade Concept Recharge är tveklöst en modern elbil med spännande teknik och friska, spännande linjer. Produktionsbilen, som ska få ett svenskklingande namn kommer runt 2026.

Det är samtidigt strama tyglar när det gäller utgifterna och planerade investeringar i Torslandafabriken verkar exempelvis dröja. Och är man verkligen med i teknikracet?

Den kommande XC90-ersättaren som kommer nästa år bygger på en blandplattform som inte bara ska husera helelektriska bilar. Borde inte en helt ny lyxig bil från den ledande elbilstillverkaren vara en dedikerad elbil? Först då kan man dra all nytta av elbilarnas arkitektur.

Dagens elbilar, XC40 Recharge och C40 Recharge känns inte spännande eller i framkant, och de säljer inte heller speciellt bra. Något måste helt enkelt vara fel när Volvo blir överkörda på hemmaplan när det gäller elbilsförsäljning, av ett gäng tillverkare som satsar hårdare, eller för den delen av en billig elbil från Kina, nej jag menar inte den lägre prissatta systerbilen Polestar 2 utan MG...

Bland elbilar finns inte Volvo med på topp 5-listan över de märken som sålde bäst i juni och man har ingen modell på topp 10-listan.

Min känsla är att Volvo helst inte säljer så många batteribilar och skälet är förmodligen att man inte lyckas tjäna pengar på dem, och då låter man helt enkelt bli.

Beträffande laddhybrider leder man däremot försäljningen tack vare V60 och XC60 och hade hela 25 procent av marknaden. Det ger säkert bra inkomster men när det gäller koldioxidutsläpp, som i dagsläget är något av en måttstock över hur klimatvänlig en tillverkare är, ligger man efter årets sex första månader på en delad 17:e plats med ett snittutsläpp på 114 g/km trots att 42 procent av bilarna var laddbara.

BMW och Mercedes med ett gäng stora V8:or på programmet ligger bättre till i koldioxidkampen medan Audi som är bra på elbilar ligger efter, eftersom man har få laddhybrider.

Volvo skyndar alltså lite långsamt och säger att hälften av de tillverkade Volvobilarna ska vara elbilar 2025.

Men det finns minst tre uppenbara faror med denna  strategi. För det första är det ganska riskabelt att stå utan konkurrenskraftiga elbilar, om exempelvis några länder förändrar skattereglerna över en natt eller om kunderna bestämmer sig för att det är el som gäller. Det ska bli spännande att se hur Sveriges nya tjänstebilsregler och prioritering av rena elbilar rör om på marknaden.

För det andra tror jag att det är svårt att ta ledningen i elbilsracet utan att satsa stenhårt. Det är exempelvis väldigt tydligt att Hyundai och Kia, som sålt nollutsläppsbilar under en längre tid, just nu har ett teknikförsprång jämfört med en hel drös tillverkare. Volvo är lite i samma sits som Ford, man startar från noll och de första elbilarna hänger inte med när det gäller laddning, effektivitet och annan elbilsteknik. Ska man bli bäst måste man hela tiden ligga i teknisk framkant.

Den tredje faran är att de märken som satsar hårdast nu också blir de som går vinnande ur striden. Varumärken är viktiga och det räcker inte med att säga att man ska bli bäst, man måste leverera år efter år för att vara trovärdig. 

Men varför skyndar då Volvo lite långsamt? Man har ju gigantiska Geely i ryggen och det är klart att man skulle kunna bygga fler och modernare elbilar redan nu, om man verkligen ville. Min spaning är att man satsar på höga vinster nu, släpper alla goda nyheter och säger kaxiga saker för att få till en lyckosam börsnotering under hösten.  

Med de pengarna ska man satsa hårt för att vara i ledning i mitten av seklet, med solid state-batterier och bilar som går 100 mil på en laddning. 

Det är en tuff strategi! Tänk om aktiemarknaden hellre satsar pengarna på bilföretag som vill leverera rejält med moderna elbilar redan nästa år...