Alrik: Galet bilprisrally!

"Det finns sex glasklara och logiska förklaringar till prisuppgången på begagnade bensinbilar. Men jag har ännu fler punkter som talar för en prisnedgång: Sälj, sälj, sälj!"

Detta är chefredaktörens ledare från auto motor & sport nummer 17/2021


Priserna på begagnade bensinbilar är galnare än aktiebörsen. Mitt råd är tvärtemot många det från många proffs: sälj, sälj, sälj!

På dryga två år påstås värdet på bensinbilar ha gått upp med 42 procent och under det senaste året med över tolv procent i snitt, och det bara fortsätter.

Siffrorna kommer från auktionssajten kvd.se, som förutspår fortsatt prisuppgång på gamla bilar och ger köprekommendation. 

Det finns sex glasklara och logiska förklaringar till prisuppgången, men jag har ännu fler punkter som talar för en prisnedgång.

Vi tar bakgrunden först, varför priserna har ökat.

1/ Kollektivtrafikens nedgång: Corona fick allt fler att åka bil. Antalet bilägare ökar.

2/ Bilbrist: Corona drabbade nybilsförsäljningen vilket gav färre nya bilar på marknaden. Bristen på halvledare betyder också att de flesta bilfabriker inte kan gå för fullt. Bilbrist!

3/ Bonus-malus: väldigt höga skatter på lite törstigare bilar under de tre första åren betyder att äldre bilar med lägre skatt är attraktiva.

4/ Omställning till elektrifierat: alla vill inte ha en bil med laddsladd, och snudd på 40 procent av de nya bilarna har en sådan, det ger ett underskott på nyare förbränningsmotorbilar.

5/ Mer pengar på kontot: när de med jobb inte har kunnat resa och roat sig som vanligt har det blivit pengar över till exempelvis en bil.

6/ Utflyttningen, när många kan jobba hemifrån och bo på landsbygden eller i sommarstugan behövs bilen. 

Allt det här är logiskt, men en begagnad Svenssonbil har på sikt alltid varit en pengaförstörare och det är den nu också. Kan du få bra betalt för din bil – sälj den! Här kommer mina skäl.

1/ Fler och fler kommer att gå tillbaka till kollektivtrafik, av många anledningar. Bilägarboomen klingar av.

2/ Pengabrist. När vi börjar resa och konsumera som förr upptäcker många att extrabilen, eller "coronaexpressen" inte längre ryms i budgeten. Exit bilen.

3/ Under 2018 och 2019 var det rekordförsäljning av nya bilar i Sverige. Treåringarna är på väg ut på marknaden och större utbud pressar priser, speciellt på lite äldre bilar. De som vill ha en förbränningsmotorbil kommer att sikta på en så ny sådan som möjligt, som just passerat tre år – det vill säga har lägre skatt.

4/ Tjock tv-syndromet. Den tekniska utveckling har aldrig gått så snabbt som nu och de flesta vill inte sitta med gammal teknik. Alla biltillverkare talar om elektrifiering och om hur förbränningsmotorerna fasas ut. Om ett år kommer många att ha ändrat sin uppfattning om elbilar.

5/ Det sociala trycket har skadat värdet på dieselbilar och jag ser inte att det kommer att vända. Däremot kommer laddbart att bli mer och mer "socialt åtråvärt". 

6/ Trängselskatt. Blir det billigare för elbilar i Göteborg och Stockholm kommer det att ha en väldigt stor påverkan på andrahandsvärden på både förbränningsmotorbilar och elbilar. Ingen vill betala mer skatt än de måste.

7/ Priset på bensin och diesel lär med stor sannolikhet öka när det snart måste blandas in mer förnyelsebart.

Men de här sju punkterna är ingenting jämfört med de två starkaste trenderna på marknaden som förändrar det mesta och sätter äldre vardagsbensinbilar på säljlistan: privatleasing och elbilsekonomi.

8/ Privatleasing. Aldrig tidigare har det varit så billigt att ha en ny bil som nu, tack vare den galna konkurrensen med privatleasingpriser. Man kan ha en ny bil från 2 000 kronor i månaden och den summan försvinner snabbt när din gamla överprisade bensinbil behöver en mindre reparation. Det är helt enkelt ekonomiskt vansinne att köpa en gammal bil som snart behöver den minsta reparation – jämfört med privatleasing.

9/ Elbilsekonomi. När det går upp för Svensson hur billigt det är att ha en elbil – om man kan ordna laddning till ett bra pris – är det över för vardagsbensinbilarna. Två–tre kronor i milkostnad, billig service, låg skatt...

Det är totalt sett dyrare att köra en gammal Golf än att privatleasa en ny billig elbil och när fler inser att 30 mils räckvidd räcker rätt långt i vardagen svänger fokuset snabbt.

Mitt råd är att privatleasa eftersom det är billigt och teknikutvecklingen går snabbt.

Men när det gäller bilar vi älskar ger jag köprekommendation. Entusiastbilar, sportbilar, stora suvar...

Ju mer elektrifierat det blir desto mer kommer underbara förbränningsmotorbilar att öka i värde. Sälj din tråkiga vardagsbil och privatleasa en elbil – och slå till på din brummande drömbil!